Aston Martin: terugkeer Lagonda van de baan
Het idee van de vorige topman van Aston Martin om het historische merk Lagonda nieuw leven in te blazen voor de elektrische modellen van de Engelse autobouwer, is door de nieuwe eigenaar van tafel geveegd.
De begin dit jaar ingestapte aandeelhouder Lawrence Stroll is een merkenman. Hij weet van de hoed en de rand als het gaat om sterke merken, labels, imago’s en merkwaarden. En dus veegde hij het plan om Lagonda voor de elektrische modellen te gebruiken resoluut van tafel. “Het moet Aston Martin zijn, dus veranderen we de merknaam terug in Aston Martin”, zegt Lawrence Stroll in gesprek met Autocar, tijdens het Financial Times Future of the Car Summit. Hij wil geen onderscheid maken tussen een model met een elektromotor en een verbrandingsmotor. “Het merk is essentieel. Aston Martin staat historisch gezien bekend om de bouw van de mooiste auto’s.”
Uitgesteld
Aston Martin Lagonda had zich ten doel gesteld om zijn eerste elektrische SUV in 2022 op de markt te brengen, maar de ontwikkeling vergt meer tijd, energie en Engelse ponden dan de fabrikant had voorzien. De deadline werd zonder extra inspanningen niet gehaald. Toen het bedrijf eind 2019 in de financiële problemen raakte, kreeg het begin 2020 een nieuwe eigenaar in de vorm van Lawrence Stroll en enkele bevriende investeerders. Hij stelde direct de ontwikkeling van de elektrische types uit. Op dat moment had de designafdeling al de opdracht gekregen om te werken aan de eerste producten voor Lagonda. In de jaren ervoor had de onderneming al verschillende prototypes voorgesteld. Een limousine en een SUV om precies te zijn. Die auto’s kunnen voor nu even de ijskast in. De marktintroductie van de eerste elektrische auto van Aston Martin staat nu gepland voor 2026.
AMG-motoren met Aston Martin-karakter
Nu de elektrische aandrijflijnen onder Aston Martin-label worden uitgebracht, betekent dat niet het einde van de verbrandingsmotoren van het prestigieuze merk. De Engelsen zullen onveranderd benzinemotoren aanbieden. Op dit moment loopt een intensief programma om meer AMG-techniek in de Aston Martin-modellen onder te brengen. Anders dan de huidige overeenkomst, waarbij de Engelsen de 4,0-liter V8-motor uit de Mercedes-AMG C63 in de Vantage, DB11 en DBX hangen, krijgt Aston Martin een aangepaste krachtbron aangeleverd. Daarbij worden de motorprestaties en karakteristiek op de Engelse modellen afgestemd. De sportwagenbouwer doet de ontwikkeling zelf, maar laat de productie aan AMG over. De motorblokken voor de Britse fabrikant worden met dezelfde handen als die voor de AMG-motoren vervaardigd, wat in het Duitse Affalterbach plaatsvindt.
Van V12 naar V6
Aston Martin gebruikt nu alleen de V8 van AMG. De twaalfcilinder is een doorontwikkeling van de eigen V12-krachtbron, zij het met een verkleinde cilinderinhoud en de toevoeging van twee turbo’s. Van de twaalfcilinder leidt de Britse fabrikant zelf een V6-motor af. Die krachtbron komt in de hypercar Valhalla te hangen.
Lees ook:
Ook interessant
-
Subsidiepot nieuwe elektrische auto leeg! Koop nog snel een gebruikte EV
-
Nieuwe Hyundai Ioniq 9 is 7-zits vlaggenschip met flinke range
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?