Aston Martin V12 met dubbele turbo in productie
Een heuglijk moment in de Ford-fabriek te Keulen: bij Aston Martin verlaat de allereerste 5,2 liter V12-motor binnenkort de fabriek. Vanwege de geboorte van het nieuwe dubbel geblazen motorblok kwam Aston Martins CEO Andy Palmer het eerste exemplaar ‘aftekenen’.
Ford bouwt onveranderd de V12-motor voor Aston Martin. Sinds de start, aan het begin van dit millennium, heeft de voormalige Aston Martin-eigenaar al 40.000 twaalfcilinders voor de Engelse sportwagenbouwer gefabriceerd.
Handtekening
Met de bouw van de eerste V12 biturbo-motor begint voor Aston Martin een nieuw hoofdstuk. Tijdens de plechtigheid rondom de geboorte van het blok toonde Andy Palmer de verschillen met de vorige generatie V12 aan. Hij pakte drie onderdelen en zei: “Dit zijn de componenten die zijn overgenomen. Voor de rest is de krachtbron compleet nieuw.” Palmer zette in Keulen zijn handtekening op het allereerste blok, dat vervolgens tentoon wordt gesteld op het hoofdkwartier in het Engelse Gaydon.
“De voormalige Aston Martin-eigenaar heeft al 40.000 twaalfcilinders voor de Engelse sportwagenbouwer gefabriceerd”
Startpunt
De motor kenmerkt zich in vergelijking tot zijn voorganger door een lager slagvolume, een turbo, cilinderuitschakeling en hogere motoroutput. De krachtbron van 5,2 liter levert 600 pk, maar dat is volgens de technici slechts het startpunt.
De techneuten van Aston Martin hebben ruim vier jaar aan de krachtbron gewerkt. In november 2012 was het eerste conceptmodel klaar, waarna in oktober 2013 het eerste prototype volgde. Op 20 juni verliet het eerste productie-exemplaar de lijn.
LEES OOK: EERSTE TESTNOTITIES ASTON MARTIN DB11
15 twaalfcilinders
Dagelijks bouwt Ford rond de 19 V8- en V12-motoren voor Aston Martin, waarvan 15 twaalfcilinders. De handmatige bouw van zowel een V8- als een V12-blok kost anderhalve shift, waaraan dan 30 personen hebben gewerkt. Anders dan bij AMG van Mercedes wordt een Aston Martin-motor door verschillende medewerkers gebouwd. Er is gekeken naar het ‘one man, one engine’-principe, maar uiteindelijk door efficiëntie van de fabriek afgeschoten.
Ford-productie
Aston Martin laat de in eigen beheer ontwikkelde V12-motor onveranderd door Ford in Keulen bouwen. Er is gekeken naar alternatieve productielocaties, maar dat vergde grotere investeringen dan het aanpassen van de Ford-faciliteit.
Huidige V12
De DB11 is het eerste model waar de nieuwe V12-motor in komt te liggen. Daarna zal de krachtbron gemonteerd worden in de opvolgers van de Vanquish en Rapide, terwijl ook de DBX-crossover over het blok zal beschikken. De huidige atmosferische V12-motor met een slagvolume van 5,9 liter blijft nog enkele jaren in productie voor de bestaande V12 Vantage S, Rapide S en Vanquish.
Lees ook:
Ook interessant
-
Nieuwe Hyundai Ioniq 9 is 7-zits vlaggenschip met flinke range
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?
-
Porsche 911 GT3 verandert in Ford Mustang tijdens dragrace