Last hurrah! Aston Martin V12 Vantage V600
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F02-v12-vantage-v600.jpg)
Aston Martin had nog wat oude Vantage-carrosserieën liggen schijnbaar. Want het Britse merk vindt het tijd om toch nog één speciale editie van zijn dertien jaar oude model te introduceren: de V12 Vantage V600.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F01-v12-vantage-v600.jpg)
En ja, de nieuwe Vantage is reeds geïntroduceerd, maar dat deert Aston Martin niet. Er worden gewoon nog even veertien exemplaren van deze V600 gebouwd: zeven coupés en zeven roadsters. Ze hebben allemaal een handgeschakelde zevenbak aan boord en de bekende 6,0 liter atmosferische V12, die voor de gelegenheid 600 pk levert. Hoewel, dat deed ‘ie ook al in de Vantage GT12. De V12 Vantage S kwam tot 573 pk.
Gaatjesgrille
Dan de carrosserie. Die blijkt behoorlijk af van wat we van de Vantage gewend zijn. De basisvorm van de inmiddels bijna klassieke sportwagen is nog steeds te herkennen, maar is ‘verfraaid’ met onder meer roosters achter de voorwielen, vier uitlaatpijpen, een enorme gaatjesgrille, een uitgesproken diffuser en een verhoogde motorkap met een hele rij ronde openingen.
Superchargers
Precies twintig jaar geleden was er al eerder een Vantage V600. Toen ging het om een 600 pk sterke variant van de Aston Martin Vantage, die op zijn beurt weer was gebaseerd op de Virage. Het apparaat werd aangedreven door een 5,3 liter V8 met twee superchargers. De bijna 2000 kilogram wegende Vantage V600 kon een top bereiken van zo’n 320 km/h.
Lees ook:
Ook interessant
-
Lezerspost: ‘ik lees vanwege autoliefde, niet voor politieke mening’
-
Let op! Kans dat jij nu een aanrijding krijgt, is om deze reden groter
-
Deze kleine Duitse occasion is goedkoop om dagelijks te rijden
-
Volkswagen? Nee, bedankt! Urkers zijn stapelgek op dít automerk
-
Zeekr wordt alweer afgetroefd: Huawei heeft nóg snellere snellader
-
Zeekr lacht om BYD en komt met krankzinnig snelle snellader
-
Onzekerheid hindert particuliere EV-occasionmarkt
-
Allerslechtste racegame ooit komt terug: wordt het een hit?
-
Deze auto’s worden het hardst getroffen door de Trump’s tarieven
-
Stop je playlist! Deze artiest maakt jou een betere bestuurder
-
Wat is een verkeerscamera en moet je ervoor remmen?
-
Peter kocht de Citroën 2CV die hij vroeger als Dinky Toy had