Aston Martin V6 Hybrid komt in de plaats van de AMG V8
Aston Martin ziet geen lange toekomst voor de motoren van Mercedes-AMG in zijn modellen. Zodra de fabrikant zijn V6 Hybrid klaar heeft, gaat het afscheid nemen van de 4.0 V8-krachtbron van AMG. De V6 is, zoals Autovisie eerder exclusief onthulde, een eigen ontwikkeling van de Engelsen.
De sportwagenbouwer gaat de productie van de zespitter zelfs zelf ter hand nemen. De V8 wordt rechtstreeks van Mercedes-AMG betrokken, maar de V12-krachtbron wordt in een Aston Martin-faciliteit op het fabriekscomplex van Ford in het Duitse Keulen vervaardigd. De bouw van de V6 Hybrid zal in Engeland plaatshebben. In dezelfde fabriek wordt door Aston Martin ook de bouw van de V12-motor ondergebracht, waardoor de onderneming de productie van de sportwagens en de krachtbronnen dichter bij elkaar heeft. Op dit moment heeft Aston Martin een productiecapaciteit van 12.000 auto’s per jaar, verdeeld over twee fabrieken.
Valhalla 2022
Aston Martin werkt al enkele jaren aan de V6 Hybrid, maar wegens capaciteitsproblemen op de ontwikkelingsafdeling is het project niet zo snel gevorderd als gepland. Op welke termijn de autobouwer de krachtbron gereed denkt te hebben, is nog niet bekend. De Engelsen kondigden de aandrijflijn al aan voor de Valhalla en dat model moet tegen 2022 in productie gaan. Voor welke types Aston Martin de motor plant, was tot voor kort niet bekend. Aan het Amerikaanse Car and Driver laat Aston Martin-topman Andy Palmer nu weten dat de zespitter de V8 van AMG gaat vervangen. De autobouwer past de achtcilinder nu toe in de Vantage, de DB11 en de DBX. Het is voor het eerst dat Aston Martin een V6-motor in zijn productiemodellen hangt. In het verleden waren wel modellen beschikbaar met een zes-in-lijn.
Toekomst V12-motor
In gesprek met het Amerikaanse tijdschrift geeft Andy Palmer ook aan te hopen dat de V12-motor nog lang gebouwd kan worden, maar hij is daar absoluut niet zeker van. De fabrikant blijft de krachtbron trouw zolang het kan. Voor de komende jaren verandert er voor de twaalfcilinder niets, zo stelt hij. De motor met een slagvolume van 5,2 liter en twee turbo’s hangt momenteel in de DB11, DBS en gelimiteerde V12 Speedster. Ook de hypercar Valkyrie wordt aangedreven door een V12. Het motorblok dient wel aangepast te worden om aan de toekomstige emissie-eisen te voldoen. Of de V6 Hybrid resulteert in een V12 Hybrid, is niet bekend.
Lees ook:
Ook interessant
-
Subsidiepot nieuwe elektrische auto leeg! Koop nog snel een gebruikte EV
-
Nieuwe Hyundai Ioniq 9 is 7-zits vlaggenschip met flinke range
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?