Aston Martin Valhalla in productievorm, sportwagen van de toekomst
Dit zou hem moeten zijn, de kakelverse Aston Martin Valhalla. De supercar van de Engelse sportwagenfabrikant waarover Autovisie als eerste in de wereld wist te melden dat het oorspronkelijke ontwerp terug naar de tekentafel was gestuurd. Met dit dus als resultaat.
Hoofdreden was niet dat het vernieuwde management het ontwerp van de Valhalla niet zag zitten. Het was de aandrijflijn die de sportwagenbouwer in 2019 voor de sportcoupé aankondigde. Na de directiewissel keek de nieuwe ceo, de van AMG afkomstige en technisch uitstekend onderlegde Tobias Moers, naar de plannen voor de V6-hybrid had gekeken. Zijn oog zag direct dat de krachtcentrale niet zou voldoen aan de Euro7-emissienorm. Zodoende werd de ontwikkeling van de V6-motor, afgeleid van het eigen V12-blok, direct gestaakt en uitgeweken naar de magazijnen van Mercedes-AMG. In het uiteindelijke model hangt Aston Martin een V8-motor, een geëlektrificeerde versie nota bene. Vanwege de plug-in hybride-aandrijflijn moest de Valhalla terug naar de kraamkamer.
Gerestyled ontwerp
De technische aanpassingen zorgden ervoor dat de architectuur aanpassingen nodig had. Hij oogt langer dan de designstudie zoals die in 2019 op de Autosalon van Genève in een grijsblauwe kleur debuteerde onder de naam AM-RB-003. Geen enkele component lijkt van het 1-op-1 schaalmodel te zijn overgenomen. Ook de achteruitkijkcamera’s zijn achterwege gelaten, maar gebleven zijn de roofscoop, zij het nu in een grotere uitvoering, de enorme diffusor achter en de vleugeldeuren. Het gerestylede ontwerp zorgt ervoor dat de Valhalla bij 240 km/h een downforce genereert van 600 kg. Hij heeft geen opzichtige spoilers, maar het centrale deel van de achterspoiler is actief.
Verstelbare pedalen en stuurwiel
De complete body is van carbon fibre vervaardigd, net als de tub. In de bodem staan de beide stoelen geschroefd om tot een uitstekende gewichtsverdeling te komen. Bovendien hoefden de ontwerpers geen rekening te houden met de lengte van de cabine vanwege de verschuifbare stoel. De chauffeur vindt zijn zitpositie door met pedalen en stuur te bewegen. Hoe het interieur eruitziet, toont Aston Martin nog niet. Toegang tot het leefcompartiment, waarvan de Engelsen zeggen dat het ruimer is dan van de gelimiteerde Valkyrie, krijg je door grote doch lichte vleugeldeuren.
Geen Reverse
De leuning van de twee koolstofvezelstoelen staat bijna tegen de aandrijflijn aan. Centraal in het chassis hangt een V8-motor met een van de twee elektromotoren en een compact accupakket. De achtpitter levert 750 pk, maar door de twee elektromotoren komt het systeemvermogen op 950 pk uit. De trekkracht wordt via een transmissie met dubbele koppeling naar de achterste wielen gestuurd. Een van de twee elektromotoren bevindt zich op de vooras en drijft de voorwielen aan. Voor het achteruitrijden zorgt de voorste elektromotor. De transmissie kent geen Reverse dus.
Theoretische waarde
Met de 950 pk is de Valhalla minder sterk dan de 1000 pk zoals opgegeven voor het oorspronkelijke productiemodel, maar dat was ook slechts een theoretische waarde. De 1550 kg zware Valhalla is in staat om in 2,5 tellen van stilstand naar 100 km/h te accelereren. De topsnelheid ligt op 330 km/h. Door de elektromotoren kan de supercar ook volledig elektrisch rijden. De actieradius is beperkt tot 15 km en dat tot een snelheid van 130 km/h. De Engelsen claimen dat de gemiddelde CO2-uitstoot onder 200 g/km blijft. Dat geldt niet voor een ritje op de Nordschleife. Daar zou de Valhalla een tijd kunnen neerzetten van minder dan 6.30 minuten. Oftewel, een recordtijd. Hij zou 15 seconden rapper zijn dan de Porsche 911 GT2 RS MR die recent de snelste tijd voor een productietijd aanscherpte.
Nieuwe generatie sportwagens
En een productie-auto is de Valhalla. De fabrikant spreekt nu niet meer van een limited edition of van een oplagecijfer. De middenmotorsportwagen krijgt een vaste positie in het leveringsprogramma, zo blijkt. Het is een van de twee nieuwe sportwagens die de autobouwer met verbrandingsmotoren blijft bouwen. De Vantage, DB11 en DBS worden afgelost door elektrische modellen. Naast de Valhalla lanceert Aston Martin nog een tweede supercar, de Vanquish. Ook deze sportcoupé krijgt een geëlektrificeerde middenmotor. Overigens is de eerste Aston Martin met de krachtcentrale direct achter de stoelen al een feit. De Valkyrie heeft de eer om als eerste productiemodel over een middenmotor te beschikken. De Engelsen waren al eerder van plan om bij een model het blok achterin te hangen, maar dat idee werd toen door de nieuw aangestelde ceo afgeschoten.
Lees ook:
Ook interessant
-
Volkswagen die zelfs Duitsers niet kennen | Sjoerds Weetjes 427
-
100.000 LPG-rijders komen goed weg: korting wegenbelasting blijft
-
Kan het nóg extremer? Porsche levert 911 GT3 RS nu ook zo
-
Subsidiepot nieuwe elektrische auto leeg! Koop nog snel een gebruikte EV
-
Nieuwe Hyundai Ioniq 9 is 7-zits vlaggenschip met flinke range
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar