Autovisie
Autovisie Nieuws 19 jul 2021
Leestijd: 2 minuten

Aston Martin Valhalla: Lagere prijs, meer auto’s

Op het studiemodel van de Aston Martin Valhalla zat een prijssticker van ongeveer een miljoen euro. Bovendien hing er een kaartje met de tekst ‘limited edition’ aan. Het definitieve model zal er in een grotere oplage komen. Hij is bovendien dik 30% goedkoper!

Ho ho ho, 30% van een miljoen betekent nog altijd een prijskaartje van 660.000 euro. En daar zit niet eens BTW, laat staan BPM bij. Wat de Valhalla moet gaan kosten, is nog niet bekend. De fabrikant houdt het vooralsnog bij een richtprijs. Het heeft ook nog geen prioriteit om de definitieve prijs vast te stellen, want de eerste kopers ontvangen de sleutel pas in het vierde kwartaal van 2023, zo laat Tobias Moers weten. Geïnteresseerden liggen er niet wakker van of de Valhalla zes of zeven ton gaat kosten. Het is een hebbedingetje en bedoeld voor de rijken der aarde die niet op een briefje van 1000 meer of minder hoeven te kijken. Aston Martin Valhalla

2,5 jaar wachten

De Valhalla is voor liefhebbers en voor verzamelaars die al een collectie Aston Martins of ander geweldig spul hebben. Zij zijn ook gewend om enkele jaren op hun nieuwe aanwinst te wachten. In het geval van de Valhalla moet iedereen minimaal 2,5 jaar wachten en dat is fors. De fabrikant bouwt de auto in ieder geval twee jaar, zo geeft Tobias Moers in gesprek met AutoCar aan. Hij denkt in die twee jaar zo’n 1000 stuks te kunnen bouwen. Dat zijn twee maal zoveel exemplaren van de supercar als de Engelse fabrikant onder het vorige bewind dacht te bouwen en verkopen. Aston Martin Valhalla

V8 in plaats van V6

Over die prijs gesproken, de kosten voor de aandrijflijn liggen overigens lager. Het vorige management wilde op basis van de 5,2 liter V12-biturbomotor een 3.0 V6-krachtbron ontwikkelen. Van die plannen zag de nieuwe eigenaar direct af en via de nieuwe topman, de eerder genoemde Moers, dook hij in de magazijnen van Mercedes-AMG. Moers, zelf verantwoordelijk voor de ontwikkeling van de 4.0 V8 in zijn tijd bij AMG, wist bovendien van de komst van plug-in hybridetechniek.

Gewijzigde koets

Het veranderen van de motorische koers was mede de oorzaak dat de Valhalla in zijn oorspronkelijke gedaante niet langer kon voortbestaan. Moers stuurde de 950 pk sterke supercar terug naar de tekentafel. Zo werden onder andere het achterdek en de uitlaateindstukken herzien. Meerder modificaties volgden overigens. De Engelsen presenteerden de nieuwe Valhalla vorige week in de uiteindelijke vorm. Nog steeds is het een designstudie. De ontwikkeling van de supercar start spoedig. Mercedes-AMG zal de stekker-V8 eerst zelf introduceren en leveren.

Het afgekeurde concept:

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.