Aston Martin Valhalla terug naar de tekentafel
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2021%2F05%2FDSC6492SRGB-ASTON-MARTIN-VALHALLA-.jpg)
De Valhalla gaat er niet komen zoals Aston Martin hem als concept heeft getoond. De kersverse CEO van het Engelse sportwagenmerk Tobias Moers heeft de hypercar terug naar de tekentafel gestuurd, zo geeft de Duitser aan Autovisie aan.
Bij zijn aantreden heeft Moers, die van Mercedes-AMG afkomstig is en sinds half 2020 de topman van Aston Martin is, naar alle plannen van ‘zijn’ merk gekeken. Feitelijk kwam de coronacrisis voor de fabrikant op het juiste moment om het gehele bedrijf door te lichten. Dat kostte de nodige euro’s, want alle faciliteiten lagen noodgedwongen stil. Op vele fronten is de ingezette koers herzien. Ook het project Valhalla werd tegen het licht gehouden.
Plug-in hybride aandrijflijn
De hypercar, die na de deze zomer eindelijk te verschijnen Valkyrie als tweede Aston Martin over het middenmotorconcept beschikt, stapt over op Mercedes-techniek in plaats van de in eigen beheer ontwikkelde plug-in hybride-aandrijflijn. Door die veranderingen moet de sportcoupé terug naar de tekentafel.
Moers zegt overigens dat de reeds getoonde conceptversie niet heel dicht bij een productie-auto stond. Er is alleen een ontwerpstudie getoond, zoals Autovisie uitvoerig heeft laten zien. De topman reageerde ook een beetje verbaasd dat dealers op basis van de stylingstudie orders hebben geschreven voor een niet-bestaande auto. Veel orders waren het overigens niet, zo melden insiders. De oplage van 500 stuks was nog lang niet vergeven.
Mock-up
Volgens de plannen van het vorige management zou de Valhalla een V6-motor met een slagvolume van 3,0 liter krijgen. Door de toevoeging van een elektromotor levert de aandrijflijn naar verwachting meer dan 1000 pk. Aston Martin zou de V6-motor afleiden van de eigen V12-motor. Hoewel de krachtbron officieel werd aangekondigd en beschikbaar zou komen voor andere modellen in zowel hybride als plug-in hybridevorm, bestond de motor volgens Moers nog helemaal niet. “Het was een concept, een idee. Meer niet”, stelt de nieuwe topman.
In plaats van de eigen V6 krijgt de definitieve Valhalla een V8-motor centraal in het chassis. Het gaat om de nieuwe aandrijflijn van Mercedes-AMG, die de Duitsers onlangs zelf voorstelden. Tussen de verbrandingsmotor en de transmissie krijgt de aandrijflijn een elektromotor. Daarnaast monteert Aston Martin op de vooras ook een elektromotor, zodat sprake is van vierwielaandrijving. Of de Valhalla daarmee de 1000 pk haalt of doorbreekt, geeft Moers nog niet aan.
Gepland voor 2023
Aston Martin wil de Valhalla, waarvan het oorspronkelijke model in maart 2019 werd gepresenteerd op de Autosalon van Genève, op z’n vroegst in 2023 op de markt brengen.
Lees ook:
Ook interessant
-
Lezerspost: ‘ik lees vanwege autoliefde, niet voor politieke mening’
-
Let op! Kans dat jij nu een aanrijding krijgt, is om deze reden groter
-
Deze kleine Duitse occasion is goedkoop om dagelijks te rijden
-
Volkswagen? Nee, bedankt! Urkers zijn stapelgek op dít automerk
-
Zeekr wordt alweer afgetroefd: Huawei heeft nóg snellere snellader
-
Zeekr lacht om BYD en komt met krankzinnig snelle snellader
-
Onzekerheid hindert particuliere EV-occasionmarkt
-
Allerslechtste racegame ooit komt terug: wordt het een hit?
-
Deze auto’s worden het hardst getroffen door de Trump’s tarieven
-
Stop je playlist! Deze artiest maakt jou een betere bestuurder
-
Wat is een verkeerscamera en moet je ervoor remmen?
-
Peter kocht de Citroën 2CV die hij vroeger als Dinky Toy had