Aston Martin voor vijfde jaar op rij in rode cijfers
Voor de vijfde maal op rij is het Aston Martin niet gelukt om winst te boeken. Sterker nog, het verlies voor belastingen is zelfs hoger dan in het jaar ervoor. Maar wie had een ander resultaat verwacht?
Aston Martin
Het Engelse sportwagenmerk merk heeft broodnodig nieuwe producten nodig en die zijn nog steeds niet beschikbaar. De afgelopen jaren moest Aston Martin het doen met relatief oude modellen of met licht opgewaardeerde types. Daardoor liepen de verkoopcijfers verder terug. Werd er door Aston Martins CEO Andy Palmer voor 2015 nog een kleine verkoopstijging verwacht, afgelopen jaar liep de wereldwijde afzet met 46 auto’s terug tot 3.615 eenheden.
DB11
Het verlies van de onafhankelijke autobouwer liep op van 71,8 miljoen pond tot 127,9 miljoen pond. Het toenemende verlies komt mede door de forse investeringen die de autobouwer momenteel doet in zijn nieuwe productprogramma. De Engelsen hebben een modeloffensief in de planning. In september start de levering van het eerste model, de reeds aangekondigde DB11. Vervolgens zal er elke negen maanden een nieuw model volgen, zodat in 2020 het complete programma is vernieuwd. Daarnaast breidt Aston Martin het gamma uit tot zeven modellen.
Daimler
De nieuwe types moeten ervoor zorgen dat de Engelse autobouwer, waarin Daimler een aandeel van 5% heeft, weer gaat groeien. Andy Palmer rekent erop dat door de komst van de nieuwe sportwagens de jaarproductie zal toenemen tot 7.000 rond 2020. De introductie van sportsedans en SUV, al dan niet onder de naam Lagonda, moet de productie verdubbelen tot 14.000 eenheden, zo geeft Palmer in gesprek met Autovisie aan.
LEES OOK: VIDEO EXCLUSIEF: REVIEW PROTOTYPE ASTON MARTIN DB11
Financiële injectie
Om het productoffensief mogelijk te maken, hebben de aandeelhouders het bedrijf een extra financiële injectie gegeven, zodat vier modellen volledig ontwikkeld kunnen worden. Met de opbrengst van die types worden de resterende auto’s ontwikkeld. De onderneming investeert tevens in een extra productiefaciliteit, die in Wales komt te staan en verantwoordelijk wordt voor de bouw van de sportsedans en SUV’s van het merk.
Lees ook:
Ook interessant
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?
-
Porsche 911 GT3 verandert in Ford Mustang tijdens dragrace
-
Ultieme grijs kenteken-beuker: Ford F-150 met supercharged V8
-
Waarom de meest vervuilende diesels wél milieuzones in mogen