Porsche: Atmosferische motor blijft, hybride nog te duur
Met de universele toepassing van turbomotoren op de 718 Boxster, 718 Cayman en de 911 Carrera valt zeker niet het doek voor de atmosferische krachtbronnen bij de sportwagens van Porsche.
“Maar ik kan me bijvoorbeeld geen handgeschakelde RS voorstellen.”
Liefhebbers van de ongeblazen boxermotor blijven bediend worden. Die geruststellende woorden spreekt Andreas Preuninger, de GT-specialist van het merk. “Onze basis ligt in de motorsport en daar hebben we altijd een atmosferische motor voor in ontwikkeling. Dus een dergelijke krachtbron zal altijd voor de sportwagens met een motorsportassociatie als de GT3 en GT3 RS voorhanden blijven. Kijk, bij allround sportwagens als een Carrera of de Boxster past een turbomotor vandaag de dag beter, mede vanwege emissie-eisen, maar we zullen ons nooit op één krachtbron richten. Dat geldt ook voor de transmissies, zowel automaat als handbak zullen we blijven aanbieden, omdat we altijd zullen kijken wat het beste bij de auto past. Maar ik kan me bijvoorbeeld geen handgeschakelde RS voorstellen, want tijdens een snelle ronde wil je geen tijd verliezen door handmatig te schakelen.”
LEES OOK: PORSCHE 718 CAYMAN OOK AAN DE VIERCILINDER
Hybridetechniek
Ondanks dat de 911-familie recent een lichte facelift onderging, wordt al gewerkt aan de volgende generatie die in 2018 moet komen. Kunnen we daarin ook al hybridetechniek verwachten, waarmee de afgelopen jaren in de 918 Spyder expertise is vergaard? “De 918 toont aan dat hybridetechniek zeer vermakelijk kan zijn en dat is voor toepassing in de toekomst belangrijk. Ik zeg absoluut geen nee tegen hybride. Het is echter een kostbare techniek en het brengt extra gewicht met zich mee, terwijl we met onze GT’s juist zo licht mogelijk willen zijn. Wanneer we een elektromotor en een batterij gaan toevoegen moet dat bovendien binnen het voertuigconcept passen, want de techniek bestaat uit vele componenten. Op dit moment is hybride te kostbaar om in de 911 onder te brengen en dat geldt ook voor de volgende generatie. Misschien dat het in de verre toekomst wel gebeurt.”
Lees ook:
Ook interessant
-
Oeps, beelden gelekt! Is dit de nieuwe Kia EV5 GT?
-
Dit kost de Skoda Superb in Nederland, die ineens grotere actieradius heeft
-
In deze spotgoedkope ‘Mercedes G-klasse’ kun je met tien vrienden op pad
-
Nieuwe Citroën ë-C3 AirCross: budget-EV met plek voor zeven
-
Lewis Hamilton maakt zich door deze video ineens erg geliefd
-
De Toyota GR Yaris kost bijna een ton! En bedankt, Belastingdienst
-
De vernieuwde Nissan Qashqai twijfelt aan zijn identiteit
-
ANWB: ‘Steeds minder Nederlanders overwegen elektrische auto’
-
Oef! Wereldwijde Polestar-verkopen kelderen met 40 procent
-
Waarom we straks misschien weer 130 km/h mogen op de snelweg
-
Wees er snel bij! Subsidie tweedehands elektrische auto’s verdwijnt
-
Ezel stoot zich geen twee keer aan zelfde steen. Alfa Romeo wel!