Sjoerd van Bilsen
Sjoerd van Bilsen Nieuws 6 mei 2016
Leestijd: 2 minuten

Porsche: Atmosferische motor blijft, hybride nog te duur

 

Met de universele toepassing van turbomotoren op de 718 Boxster, 718 Cayman en de 911 Carrera valt zeker niet het doek voor de atmosferische krachtbronnen bij de sportwagens van Porsche.

“Maar ik kan me bijvoorbeeld geen handgeschakelde RS voorstellen.”

Liefhebbers van de ongeblazen boxermotor blijven bediend worden. Die geruststellende woorden spreekt Andreas Preuninger, de GT-specialist van het merk. “Onze basis ligt in de motorsport en daar hebben we altijd een atmosferische motor voor in ontwikkeling. Dus een dergelijke krachtbron zal altijd voor de sportwagens met een motorsportassociatie als de GT3 en GT3 RS voorhanden blijven. Kijk, bij allround sportwagens als een Carrera of de Boxster past een turbomotor vandaag de dag beter, mede vanwege emissie-eisen, maar we zullen ons nooit op één krachtbron richten. Dat geldt ook voor de transmissies, zowel automaat als handbak zullen we blijven aanbieden, omdat we altijd zullen kijken wat het beste bij de auto past. Maar ik kan me bijvoorbeeld geen handgeschakelde RS voorstellen, want tijdens een snelle ronde wil je geen tijd verliezen door handmatig te schakelen.”

LEES OOK: PORSCHE 718 CAYMAN OOK AAN DE VIERCILINDER

Hybridetechniek

Ondanks dat de 911-familie recent een lichte facelift onderging, wordt al gewerkt aan de volgende generatie die in 2018 moet komen. Kunnen we daarin ook al hybridetechniek verwachten, waarmee de afgelopen jaren in de 918 Spyder expertise is vergaard? “De 918 toont aan dat hybridetechniek zeer vermakelijk kan zijn en dat is voor toepassing in de toekomst belangrijk. Ik zeg absoluut geen nee tegen hybride. Het is echter een kostbare techniek en het brengt extra gewicht met zich mee, terwijl we met onze GT’s juist zo licht mogelijk willen zijn. Wanneer we een elektromotor en een batterij gaan toevoegen moet dat bovendien binnen het voertuigconcept passen, want de techniek bestaat uit vele componenten. Op dit moment is hybride te kostbaar om in de 911 onder te brengen en dat geldt ook voor de volgende generatie. Misschien dat het in de verre toekomst wel gebeurt.”

2012 All-New Porsche 911 (991)

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.