ATS gaat met RR Turbo het circuit op
Onder de naam RR Turbo introduceert ATS Automobili zijn eerste circuitversie. Het is geen track day-auto, maar een serieuze racewagen waarmee aan verschillende raceklasses kan worden deelgenomen.
Het nog relatief jonge ATS Automobili -een vreemde merknaam overigens, aangezien ATS staat voor Automobili Turismo e Sport staat- heeft een nieuwe divisie opgericht, ATS Corsa genaamd. Het bedrijfsonderdeel is verantwoordelijk voor de ontwikkeling van de circuitversie. De heren hebben de straatauto met de alleszeggende aanduiding GT als uitgangspunt genomen en die gemodificeerd tot racemonster.
McLaren 650S
De komst van de RR Turbo betekent overigens niet dat de gelimiteerde oplage wordt gereduceerd. ATS bouwt de RR Turbo als aanvulling op de 12 stuks van de GT. Voor het productieproces maakt dat niet veel uit, want de GT wordt gemaakt op basis van een (gebruikte) McLaren 650S en voor de RR Turbo doet ATS dat eveneens.
Michelin
De heren van ATS Corsa hebben de ontwikkeling van de RR Sport eigenhandig opgebouwd. Zaken als het remsysteem, de wielophanging, het interieur en de carrosserie zijn aangepast in samenwerking met partners als Michelin, Nardi, Teknogear en Atech. De remmerij beschikt nu over carbon-keramische schijven en het onderstel heeft via het touchschreen elektronisch instelbare schokdempers gekregen. Uiteraard zijn spoilers aanwezig om de nodige downforce te genereren en is er overtollig gewicht uit het interieur en de koets gehaald om het prestatieniveau te verbeteren.
600 pk
De motor reikt tot 600 pk, waar voor de GT 750 pk wordt opgegeven. Maar anders dan de GT met zijn V8 heeft de RR Turbo een viercilinder motor onder de kap. Het blok is in de basis een Honda-motor. Het koppel bedraagt 530 Nm en is van 4000 tot 7000 tpm constant. Aan het blok koppelt ATS een sequentiële transmissie met zes verzetten, die de trekkracht richting de achterwielen stuurt. Het geluid van de achtcilinder moet explosief klinken, aangezien de Italianen een speciaal uitlaatsysteem monteren.
Prijs ATS
ATS claimt dat de 110.000 euro (exclusief belastingen) kostende raceversie gehomologeerd is volgens de ACI Sport en FIA-normen en kan deelnemen in verschillende raceklasses als het Duitse VLN en het Franse VdeV. De levering start in de lente van 2020.