ATS pakt McLaren 650S als basis
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2017%2F08%2F21192348_2050860218273117_4101893882587265885_n.jpg)
Het management achter sportwagenmerk ATS heeft woord gehouden. Tijdens de Salon Privé in de tuin van het Blenheim Palace is geheel volgens planning de eerste nieuwe sportwagen gelanceerd. Maar echt moeilijk was dat niet, want de basis voor de sportcoupé van het Italiaanse merk is gelegd door de Engelse McLaren 650S.
ATS wordt nieuw leven ingeblazen met een sportcoupé, maar wel een waarvan er niet veel worden vervaardigd. De oplage van de nu onthulde Launch Edition is beperkt tot twaalf stuks. Wat er na de bouw van dat dozijn limited editions volgt, is nog niet bekend. De tweezitter beschikt over een V8 met dubbele turbo, die gekoppeld is aan een zeventrapsautomaat met dubbele koppeling. De krachtbron kent een cilinderinhoud van net geen 3,8 liter. Uit de achtcilinders put de fabrikant 650 pk, maar 700 pk behoort tot de mogelijkheden. Wie voor het extra vermogen kiest, ziet ook het koppel van 678 Nm tot 750 Nm toenemen. De trekkracht wordt via de achterwielen op de weg overgebracht. Volgens de fabrikant moet de sprint van stilstand naar 100 km/h in iets meer dan drie tellen te realiseren zijn. De topsnelheid ligt boven de 330 km/h.
Krachtcentrale
De krachtcentrale hangt in een ietwat voorspelbaar gelijnd koetswerk. Het is 4,70 meter lang en 1,96 meter breed en rijkt in de hoogte tot slechts 1,21 meter. De wielbasis bedraagt 2,67 meter, wat identiek is aan die van de 650S van McLaren. Mede door de carrosserie van carbon fibre en het chassis van aluminium en carbon fibre te vervaardigen weegt de ATS GT 1.300 kg. De GT is voorzien van verstelbare schokdempers, ESP, carbon keramische remschijven en een G-meter.
Historie
Onder de merknaam ATS werden decennia geleden al sportwagens gebouwd. Het laatste model onder de Italiaanse merknaam verliet precies vijftig jaar geleden de fabriek. Het was dan ook de 2500 GTS uit 1963 die als inspiratie diende voor de nieuwe ATS GT. De afgelopen jaren zijn meerdere pogingen ondernomen om ATS nieuw leven in te blazen.
Lees ook:
Ook interessant
-
Lezerspost: ‘ik lees vanwege autoliefde, niet voor politieke mening’
-
Let op! Kans dat jij nu een aanrijding krijgt, is om deze reden groter
-
Deze kleine Duitse occasion is goedkoop om dagelijks te rijden
-
Volkswagen? Nee, bedankt! Urkers zijn stapelgek op dít automerk
-
Zeekr wordt alweer afgetroefd: Huawei heeft nóg snellere snellader
-
Zeekr lacht om BYD en komt met krankzinnig snelle snellader
-
Onzekerheid hindert particuliere EV-occasionmarkt
-
Allerslechtste racegame ooit komt terug: wordt het een hit?
-
Deze auto’s worden het hardst getroffen door de Trump’s tarieven
-
Stop je playlist! Deze artiest maakt jou een betere bestuurder
-
Wat is een verkeerscamera en moet je ervoor remmen?
-
Peter kocht de Citroën 2CV die hij vroeger als Dinky Toy had