Audi A1 van ABT moet aan legendarische Quatto doen denken
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Fabt_audi_a1_gr18_front_diagonally_1.jpg)
VW Groep-tuner ABT heeft zijn tanden gezet in de tweede generatie Audi A1. Zo stevig zelfs, dat de tuner de vergelijking maakt met de legendarische Audi Sport Quattro uit de jaren ’80.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Fabt_audi_a1_gr18_side.jpg)
ABT maakt auto’s van de Volkswagen Groep net een stukje sneller, sterker en ‘dikker’ door ze te tunen. Dit jaar deden ze dat al met een Lamborghini Urus, een Skoda Kodiaq en een Audi RS5-R. Grote beesten, dus. Maar nu hebben ze ook het kleinste lid van de Audi-familie aangepakt: de A1.
Kietelen
ABT heeft de 40 TFSI in de A1 gekieteld en het vermogen van 200 pk opgekrikt naar 240 pk. Dat is te danken aan de ABT Engine Control, die ook het maximale koppel met 40 Nm heeft verhoogd naar 360 Nm. Zijn zulke prestaties niet genoeg, dan kun je voor €3.790 ook 17 inch ABT Sport GR-velgen – die specifiek voor de A1 zijn gemaakt – en speciale ABT-veren onder de A1 laten zetten.
Daardoor zakt de hoogte van de auto met zo’n drie centimeter, waardoor hij ook nog wat sportiever oogt. Het uiterlijk, de korte wielbasis, de turbo en het rijplezier zorgen er volgens ABT voor dat de liefhebber deze A1 vergelijkt met de legendarische Quattro uit de jaren ’80. En dat is wel een heel grote claim.
Quattro
De Audi Quattro is namelijk de Audi der Audi’s. De wagen zorgde voor een revolutie, zowel in de rallysport als op de straat. Het is de auto die vierwielaandrijving introduceerde voor Audi, dat nu niet meer weg te denken is bij het merk. Dat idee kwam overigens uit een test met de Volkswagen Iltis, een grote terreinauto. Die was op het ijs veel sneller dan sportieve Audi’s met voorwielaandrijving, en zo ontstond het idee om vierwielaandrijving ook op personenauto’s toe te passen. De Quattro werd uiteindelijk een legendarische auto, met veel successen in de rallysport. Onze redacteur Peter Hilhorst reed vorig jaar al eens met die begeerlijke auto. Benieuwd naar hoe dat voelt? Kijk hieronder de video!
Lees ook:
Ook interessant
-
Lezerspost: ‘ik lees vanwege autoliefde, niet voor politieke mening’
-
Let op! Kans dat jij nu een aanrijding krijgt, is om deze reden groter
-
Deze kleine Duitse occasion is goedkoop om dagelijks te rijden
-
Volkswagen? Nee, bedankt! Urkers zijn stapelgek op dít automerk
-
Zeekr wordt alweer afgetroefd: Huawei heeft nóg snellere snellader
-
Zeekr lacht om BYD en komt met krankzinnig snelle snellader
-
Onzekerheid hindert particuliere EV-occasionmarkt
-
Allerslechtste racegame ooit komt terug: wordt het een hit?
-
Deze auto’s worden het hardst getroffen door de Trump’s tarieven
-
Stop je playlist! Deze artiest maakt jou een betere bestuurder
-
Wat is een verkeerscamera en moet je ervoor remmen?
-
Peter kocht de Citroën 2CV die hij vroeger als Dinky Toy had