Audi A3 Limousine houdt het midden tussen een A en CLA
Met de eerste generatie A3 ging Audi in het premium C-segment de strijd aan met de Mercedes CLA, maar de nieuwe editie krijgt met meer tegenstanders te maken. Niet alleen mengt BMW zich met de 2-Serie Gran Coupé in de strijd, Mercedes-Benz treedt voortaan met twee modellen aan.
Ook Audi heeft eigenlijk twee vierdeurs A3-varianten ontwikkeld, maar het verschil tussen de twee types is de afstand tussen de assen en daardoor de interieurruimte op de tweede zitrij. De korte versie is voor onder andere de Europese markt bedacht. De langere carrosserievariant, die als A3L door het leven gaat ondanks dat beide types als ‘A3 Limousine’ worden gemarkeerd is, zal louter in China in de verkoop gaan. Concurrent Mercedes-Benz doet met de A-Klasse Limousine hetzelfde. De lange versie is voor China, de korte uitvoering voor de rest van de wereld.
Tweede vierdeursmodel
De Duitsers zetten daar echter een tweede vierdeursmodel naast, de CLA. De auto wordt nadrukkelijk betiteld als een vierdeurs coupé, wat komt door zijn aflopende daklijn en de sponningloze portierramen. Audi volgt dát voorbeeld van Mercedes-Benz niet en kiest ervoor om de A3 een carrosserielijn te geven die tussen de A-Klasse en CLA in zit. Het is een echte sedan, maar met een dynamisch lijnenspel. In vergelijking met zijn voorganger daalt de daklijn iets eerder en is de hoek van de C-stijl scherper van lijn. Het is ook een reactie op de BMW 2-Serie Gran Coupé, al heeft die vierdeurs sedan nooit het ontwerp van Audi kunnen beïnvloeden. De A3 Limousine stond al klaar toen het Beierse model naar buiten kwam.
Lagere daklijn voor A3 Limousine
Audi claimt – ondanks de dalende daklijn vanaf de B-stijl – meer hoofdruimte achterin. Het merk heeft een volle centimeter extra bewegingsvrijheid achterin weten te winnen door het meubilair lager in de auto te plaatsen. Het sportieve lijnenspel van de nieuwste A3 Limousine komt niet alleen voort uit de aangepaste daklijn. De ontwerpafdeling heeft de vierdeurs A3 nadrukkelijker vormgegeven wielkasten vóór en achter gegeven. Door de schermen iets uit te kloppen, bedraagt de breedte van de sedan twee centimeter meer. Het plaatwerk van de deuren is tegelijkertijd naar binnen gedrongen, waardoor de voor- en achterschermen er meer uit springen. Door dit trucje heeft de A3 Limousine een eigen gezicht binnen de Audi-familie en is de vierdeurs A3 met zijn 425 liter grote bagageruimte, net als de 15 cm kortere vijfdeurs Sportback, geen L of XL-variant van de A4 of A1.
Verschillende gezichten
De A3 Limousine krijgt meerdere gezichten, waarbij de looks zijn afgestemd op het uitrustingsniveau van de auto. De fabrikant speelt met het ontwerp van de onderbumper en met de signatuur van de lichtunits. De verschillen zijn er niet alleen tussen de basisversie, de S-Line, S3 en RS3, maar ook tussen de reguliere versies.
Zo’n verschil wordt ook binnenin doorgevoerd, al is daar wél louter onderscheid tussen de A-, S- en RS-types. Het display van de Audi Sport-versies krijgen extra graphics en functies. Alle modellen krijgen twee schermen, een achter het stuurwiel en een centraal in het dashboard. Afhankelijk van de uitvoering is het instrumentarium 10,25- of 12,3-inch groot. Het centrale touchscreen meet 10,1-inch. Overigens hoef je met de schermen niet alle functies te bedienen. Op het stuurwiel zitten diverse knoppen, net als in de middenconsole. De importeur maakt in de aanloop naar de marktintroductie meer bekend over de uitrusting en aankleding.
Drie keer 150 pk
De A3 Limousine komt deze zomer op de markt. Bij de verkoopstart is de sedan er met louter 150 pk sterke viercilinders, zowel benzine als diesel. Het aanbod bestaat uit een handgeschakelde 1.5-benzine, een 1.5-benzine met 48V-boordsysteem én automaat en een 2.0 TDI-diesel. Korte daarna verschijnt een driecilinder in de vorm van de 1.0 TSI met 110 pk, waarvan – net als bij de 1.5 – de automaatversie een mild hybrid is. Een tweede zelfontbrander komt er in de vorm van de 116 pk sterke 2.0 TDI. Over de S3-uitvoering en RS3 praat Audi nog niet. De S-versie levert 310 pk, de RS-uitvoering komt tot 410 pk.
Lees ook:
Ook interessant
-
Nog meer Chinese SUV’s naar Nederland, dit is de Jaecoo J5
-
Definitief: importheffingen op Chinese elektrische auto’s worden snel ingevoerd
-
Duik in de prijslijst: dit kost de nieuwe BMW X3
-
Zien: Xiaomi SU7 Ultra rijdt indrukwekkende tijd op Nürburgring
-
Het dak gaat eraf! Porsche 911 Carrera T is nieuw liefhebbersmodel
-
Dit kost de Abarth 600e in Nederland
-
Volkswagen sluit fabrieken én vraagt loonoffer: ’Steek in hart arbeiders’
-
Waarom de Lamborghini Temerario een plug-in hybride is die je wél wil hebben
-
Porsche-verkopen niet volgens plan: rijken willen geen EV’s
-
Protesten bij Volkswagen om mogelijke sluiting fabrieken
-
Dit kost de vierwielaangedreven Jeep Avenger 4Xe in Nederland
-
5 budgettips voor het kiezen van je eerste auto