Audi A5 Cabriolet volgens vertrouwd recept
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F11%2FAudi-A5-Cabriolet-Audi-S5-Cabriolet-9-Autovisie.nl_.jpg)
Heel herkenbaar, maar toch volledig nieuw. De nieuwe Audi A5 Cabriolet volgt het recept van zijn dichte broer: iets groter, een lager gewicht en toch een stijvere carrosserie.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F11%2FAudi-A5-Cabriolet-Audi-S5-Cabriolet-3-Autovisie.nl_.jpg)
Veertig kilogram
Waar de A5 Coupé 60 kilogram lichter werd, gaat dat niet op voor de Audi A5 Cabriolet. Hier blijft de gewichtsbesparing beperkt tot 40 kilogram. Zo heeft de A5 Cabriolet als voorwielaangedreven 2.0 TDI nu een leeggewicht van 1690 kilogram. Audi heeft ervoor gekozen om de torsiestijfheid te verbeteren en daar is wat extra gewicht in gaan zitten. Wel met resultaat, want zo is de auto veertig procent stijver geworden dan zijn voorganger.
Akoestische kap
Net als zijn voorganger krijgt de nieuwe Audi A5 Cabriolet een akoestische stoffen kap. En ook net als bij zijn voorganger is die kap tot een snelheid van 50 km/h elektrisch te bedienen en laat hij zich in 15 seconden openen. Sluiten duurt iets langer, daar heeft de grote kap 18 seconden voor nodig.
Techniek
De Audi A5 Cabriolet krijgt – uiteraard – alle techniek aan boord die de A5 Coupé ook heeft. Dat betekent dat hij leverbaar wordt met de Virtual Cockpit, Audi’s volledig digitale instrumentarium en ook de nieuwe versie van Audi’s MMI infotainmentsysteem. In totaal kun je de auto met dertig assistentiesystemen kopen, waaronder een rijbaanassistent, adaptieve cruise control met fileassistent en zelfs een uitstapassistent, die waarschuwt als er iets aankomt als je uit wilt stappen.
Motoren
Bij de verkoopstart in maart wordt de auto geleverd met twee benzinemotoren en drie diesels. Ook hier geen verrassingen: je kunt kiezen uit de 190 pk of 252 pk sterke 2.0 TFSI, de 190 pk sterke 2.o TDI en de 3.0 TDI met 218 pk of 286 pk. Hij wordt leverbaar met drie versnellingsbakken: een handgeschakelde zesbak, een zeventrapsautomaat met dubbele koppeling (S-Tronic) en een achttrapsautomaat met koppelomvormer (tiptronic). Daarnaast wordt hij leverbaar met voorwielaandrijving en vierwielaandrijving.
S5 Cabriolet
Audi trekt ook meteen het doek van de S5 Cabriolet. Ook hier geen verrassingen: de auto krijgt de nieuwe 3.0 TFSI met 354 pk, waarmee hij weer een stuk sneller wordt. De open S5 sprint in 5,1 tellen naar 100 km/u. Daarmee is hij overigens vier tienden trager dan de Coupé, maar ook maar twee tienden trager dan de vorige Audi RS5 Cabriolet.
De prijzen zijn nog niet bekendgemaakt, maar zullen dichter bij de marktintroductie volgen.
De Audi S5 Cabriolet:
De Audi A5 Cabriolet:
Lees ook:
Ook interessant
-
Lezerspost: ‘ik lees vanwege autoliefde, niet voor politieke mening’
-
Let op! Kans dat jij nu een aanrijding krijgt, is om deze reden groter
-
Deze kleine Duitse occasion is goedkoop om dagelijks te rijden
-
Volkswagen? Nee, bedankt! Urkers zijn stapelgek op dít automerk
-
Zeekr wordt alweer afgetroefd: Huawei heeft nóg snellere snellader
-
Zeekr lacht om BYD en komt met krankzinnig snelle snellader
-
Onzekerheid hindert particuliere EV-occasionmarkt
-
Allerslechtste racegame ooit komt terug: wordt het een hit?
-
Deze auto’s worden het hardst getroffen door de Trump’s tarieven
-
Stop je playlist! Deze artiest maakt jou een betere bestuurder
-
Wat is een verkeerscamera en moet je ervoor remmen?
-
Peter kocht de Citroën 2CV die hij vroeger als Dinky Toy had