Audi A6 en A7 onder de loep wegens te hoge emissies
Daar gaan we weer! Audi heeft gisteren bekendgemaakt dat er emissiegerelateerde problemen zijn met nog eens 60.000 auto’s. Het gaat om A6’en en A7’s die zijn uitgerust met zescilinder turbodieselmotoren. Ze moeten terug naar de dealer.
Ze zouden – jawel! – software aan boord hebben die rommelt met de emissies. Althans, niet in de zin van de bekende sjoemelsoftware, waarvan de ontdekking in 2015 het dieselgateschandaal ontketende.
AdBlue
Het nieuwe probleem heeft te maken met AdBlue, dat goedje waarmee de uitstoot van stikstofoxiden wordt verlaagd. Het zit in een klein tankje en wordt normaal gesproken bijgevuld tijdens een onderhoudsbeurt.
Te hoge uitstoot
In de Audi A6 en A7 zou de emissiesoftware zelf het gebruik van Adblue terugschroeven om ervoor te zorgen dat het reservoir niet leeg raakt voordat de auto naar de dealer moet. Daardoor wordt de uitstoot van stikstofoxiden een stuk hoger dan is toegestaan.
Dieselgate
Door de bekendmaking van Audi vlamt het twee en een half jaar oude dieselgateschandaal voor de zoveelste keer op. Het Duitse ministerie van transport heeft de fabrikant gesommeerd om uitleg te komen geven over de problemen met de A6 en A7.
Lees ook:
Ook interessant
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?
-
Porsche 911 GT3 verandert in Ford Mustang tijdens dragrace
-
Ultieme grijs kenteken-beuker: Ford F-150 met supercharged V8