Ramon Mens
Ramon Mens Nieuws 9 mei 2018
Leestijd: 1 minuut

Audi A6 en A7 onder de loep wegens te hoge emissies

Daar gaan we weer! Audi heeft gisteren bekendgemaakt dat er emissiegerelateerde problemen zijn met nog eens 60.000 auto’s. Het gaat om A6’en en A7’s die zijn uitgerust met zescilinder turbodieselmotoren. Ze moeten terug naar de dealer.

audi_a6_tfsi_ultra_s-line_sedan_9

Ze zouden – jawel! – software aan boord hebben die rommelt met de emissies. Althans, niet in de zin van de bekende sjoemelsoftware, waarvan de ontdekking in 2015 het dieselgateschandaal ontketende.

AdBlue

Het nieuwe probleem heeft te maken met AdBlue, dat goedje waarmee de uitstoot van stikstofoxiden wordt verlaagd. Het zit in een klein tankje en wordt normaal gesproken bijgevuld tijdens een onderhoudsbeurt.

Te hoge uitstoot

In de Audi A6 en A7 zou de emissiesoftware zelf het gebruik van Adblue terugschroeven om ervoor te zorgen dat het reservoir niet leeg raakt voordat de auto naar de dealer moet. Daardoor wordt de uitstoot van stikstofoxiden een stuk hoger dan is toegestaan.

Dieselgate

Door de bekendmaking van Audi vlamt het twee en een half jaar oude dieselgateschandaal voor de zoveelste keer op. Het Duitse ministerie van transport heeft de fabrikant gesommeerd om uitleg te komen geven over de problemen met de A6 en A7.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.