Audi A6 Avant: ruimtewinst voor de inzittenden
Door de daklijn langer horizontaal door te laten lopen, creëerde Audi’s designafdeling meer bewegingsvrijheid op de achterbank van de A6 Avant. De achterruit staat echter wel schuiner, al zie je dat niet terug in het laadvolume. De bak van de nieuwste A6 Avant is net zo groot als voorheen.
In totaliteit is de nieuwe generatie A6 Avant een fractie hoger dan voorheen. Het verschil bedraagt een kleine twee centimeters, waar de A6 an sich ook 3 cm in de lengte en 1,5 cm in de breedte groeide. Maar de designers hebben ervoor gekozen om de daklijn na de B-stijl niet meteen af te laten lopen, zoals bij de huidige editie. De scharnierpunten van de achterklep ligt verder naar voren.
Aluminium
Door de aluminium achterklep, die zich elektrisch laat openen of sluiten, verder naar achteren door te trekken, is de maatvoering van het laadruim wat liters betreft gelijk gebleven. Met vijf zitplaatsen in stelling is 565 liter aan bagagevolume voorhanden. Wanneer de tweede zitrij wordt opgeofferd voor laadruimte bedraagt de bak exact 1.680 liter.
Platleggen
De achterbankleuning laat zich nu ook via een hendel in de bagageruimte platleggen. Een ruk volstaat om een deel om te laten vallen. De bank is standaard in de verhouding 40:20:40 opgedeeld. De laadlengte bedraagt standaard 1,176 meter, maar neemt met neergeklapte bank toe tot 1,97 meter.
Gebruiksgemak
Dat de laadruimte niet verder is gegroeid is volgens de ontwerpers een bewuste keuze. Het gebruik van de bak was belangrijker dan het aantal beschikbare liters. Om dat gebruiksgemak te vergroten monteert Audi niet alleen in de bagageruimte verlichting, ook in de klep zelf is een spot aangebracht. De rolhoes schuift via de brede D-stijl vol-elektrisch omhoog wanneer de achterklep, die net zo breed is als op de sedan, wordt geopend. Innovatief is de laadruimte niet. Audi voorziet alleen in de bekende bagagerails en sjorogen.
Zomer
Audi levert de A6 Avant vanaf deze zomer op de Nederlandse markt. Het motorenprogramma bestaat uit de bekende benzine- en dieselblokken met vier- en zescilinders. Aan de basis van het motorenprogramma staat de 2.0 TDI met 204 pk. Daarnaast zijn V6-motoren beschikbaar, allemaal voorzien van een boordspanning van 48 Volt en vierwielaandrijving. Het benzineblok levert 340 pk, de zelfontbranders 231 en 286 pk. De prijzen zijn nog niet bekend.
Lees ook:
Ook interessant
-
Nog meer Chinese SUV’s naar Nederland, dit is de Jaecoo J5
-
Definitief: importheffingen op Chinese elektrische auto’s worden snel ingevoerd
-
Duik in de prijslijst: dit kost de nieuwe BMW X3
-
Zien: Xiaomi SU7 Ultra rijdt indrukwekkende tijd op Nürburgring
-
Het dak gaat eraf! Porsche 911 Carrera T is nieuw liefhebbersmodel
-
Dit kost de Abarth 600e in Nederland
-
Volkswagen sluit fabrieken én vraagt loonoffer: ’Steek in hart arbeiders’
-
Waarom de Lamborghini Temerario een plug-in hybride is die je wél wil hebben
-
Porsche-verkopen niet volgens plan: rijken willen geen EV’s
-
Protesten bij Volkswagen om mogelijke sluiting fabrieken
-
Dit kost de vierwielaangedreven Jeep Avenger 4Xe in Nederland
-
5 budgettips voor het kiezen van je eerste auto