Audi A6 Avant TFSI e verdiept plug-in hybride-aanbod
In een klap introduceerde Audi een jaar terug zijn plug-in hybrideversie van de A6 Limousine, A7 Sportback, A8 en Q5, waarmee het in een keer verschillende sedans en een SUV van een stekkeraansluiting voorzag. Een stationwagon zat er toen niet bij. Daar komt verandering in. Audi brengt verdieping in het gamma stekkermodellen met de A6 Avant TFSI e.
Het recept is tamelijk eenvoudig. Men neme de A6 Avant en men pakt de aandrijflijn uit de A6 Limousine. Nu zijn er in de vierdeurs A6 twéé geëlektrificeerde aandrijflijnen beschikbaar. Voor de A6 Avant TFSI e is er gekozen voor de sterkste krachtcentrale die Audi voor de A6 beschikbaar heeft. Deze zogeheten 55-versie beschikt over een benzine/elektromotor met gecombineerde vermogen van 367 pk. Onder de bodem van de laadruimte ligt het 14,1 kWh accupakket, dat door zijn positie direct een flink aantal liters bagagevolume opeist. De laadbak van de A6 Avant 55 TFSI e quattro meet in de vijfpersoonsconfiguratie 405 liter, terwijl de Avant normaliter 565 liter aan bagage opslokt.
Onduidelijkheid over elektrische actieradius
Onder de motorkap hangt een 2,0 liter viercilinder turbomotor. Het blok levert 252 pk aan vermogen en genereert een koppel van 370 Nm. Daarachter koppelt Audi een elektromotor met een vermogen van 105 kW en koppel van 350 Nm. De trekkracht van de krachtbronnen wordt via een zeventrapsautomaat naar de wielen overgebracht. Over de elektrische actieradius is Audi niet bepaald duidelijk. De autobouwer communiceert twee waardes. In de persinformatie heeft de fabrikant het over 51 kilometer, maar op de eigen website spreekt Audi van 45 km.
Verschillende rijmodi
De stekkerversie van de A6 Avant doet van stilstand naar 100 km/h in 5,7 seconden, waarmee de Avant eentiende seconde langzamer is dan de sedan. De topsnelheid bedraagt net als bij zijn vierdeurs broer 250 km/h. Tot een snelheid van 135 km/h kan op puur elektrokracht worden gereden. De bestuurder zelf kan -zolang het accupakket is geladen- kiezen uit verschillende rijmodi. In de EV stand rijdt de Audi volledig elektrisch. In de Hybrid-modus wisselt de techniek tussen verbrandingsmotor en elektromotor of kiest het voor beide aandrijfbronnen. Met de stand Hold kan de chauffeur de elektrische energie bewaren voor een later tijdstip bijvoorbeeld als de bestuurder in het stadscentrum moet zijn en daar elektrisch wilt rijden.
Prijs
De prijs van de Audi A6 Avant TFSI e is nog niet bekend.
Lees ook:
Ook interessant
-
Subsidiepot nieuwe elektrische auto leeg! Koop nog snel een gebruikte EV
-
Nieuwe Hyundai Ioniq 9 is 7-zits vlaggenschip met flinke range
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?