Audi A6 E-tron laat zich twee jaar te vroeg zien
Audi grijpt de autoshow in Shanghai, die van 21 tot en met 28 april wordt gehouden, aan om de A6 E-tron in conceptvorm te presenteren. Pas over twee jaar komt de elektrische Sportback op de markt.
Het is niet voor het eerst dat Audi de autotentoonstelling in Shanghai gebruikt om een toekomstige elektromodel in concepttrim te presenteren. De E-tron Sportback ging de A6 E-tron voor. Ook toen duurde het zo’n twee jaar voordat de productieversie werd voorgesteld. Voor de A6 E-tron staat 2023 als introductiedatum. Op basis van het gepresenteerde model zou je de elektrische grote middenklasser eerder verwachten. Jazeker, het ontwerp is voor 95% klaar. Slechts enkele details in het ontwerp wijken af van de definitieve auto. Maar de technologie is nog volop in de ontwikkelingsfase. Audi zal dat proces over niet al te lange tijd afronden, want de eerste modellen met exact dezelfde techniek staan al voor komend jaar gepland. Audi stelt dan de Q6 E-tron voor en zustermerk Porsche lanceert dan de elektrische Macan.
Modulair PPE
Met de A6 E-tron licht Audi alvast een tipje van de PPE-sluier. De afkorting staat voor Premium Platform Electric. De architectuur komt voort uit een samenwerking tussen Audi en Porsche, waarbij het merk uit Ingolstadt de leiding heeft. Momenteel wordt aan een veelvoud aan modellen gewerkt. Het PPE is dusdanig ontworpen, dat het modulair is en in verschillende richtingen variabel is. Op basis van het platform introduceert Audi (net als Porsche) verschillende carrosserievarianten. Deze sedans en SUV’s vallen allemaal in de hogere segmenten, D-segment en hoger. Voor de klassen eronder maakt Audi gebruik van het MEB-platform. De E-tron en E-tron GT staan op een zelfstandige bodemsectie, die geen lang leven is beschoren. Het merk komt namelijk met een architectuur voor boven dat J1-platform.
A6 met verbrandingsmotoren blijven
De nu gelanceerde A6 E-tron is niet de vervanger van de bestaande A6-familie, zo verzekert de autobouwer Autovisie. De types met verbrandingsmotoren blijven parallel aan de elektrische A6 leverbaar, te meer niet elke wereldburger op een elektrische auto zit te wachten. De elektrische aandrijflijn voor het studiemodel bestaat uit twee elektromotoren, die tezamen 350 kW en 800 Nm leveren. Het merk komt in het productiemodel ook met versies met louter achter- in plaats van vierwielaandrijving. De batterij in de A6 E-tron meet ongeveer 100 kWh, kent een maximum laadvermogen van 270 kW en biedt een actieradius van dik 700 km. Het 800V-platform bestaat uit de centraal gelegen batterij met erachter een elektromotor en desgewenst voorin ook een elektrische motor.
Cw-waarde van 0,22
De A6 E-tron zoals nu voorgesteld en over twee jaar in productie gaat, meet 4,96 meter in de lengte. De breedte komt op 1,96 meter en de hoogte bedraagt 1,44 meter. Binnen deze afmetingen kiest Audi voor de Sportback-carrosserievorm. De reden is makkelijk in te vullen, het zorgt voor een betere aerodynamische waarde dan een sedan. Audi zegt dat het een Cw-waarde kent van 0,22. Om tot dat resultaat te komen, is de voorzijde van de A6 E-tron nagenoeg dicht en zijn de spoorbreedte vóór en achter afwijkend van elkaar. Uiteraard is naar de hoek van de voorruit gekeken om die zo gunstig mogelijk te krijgen, waarbij uiteraard aerodynamica en veiligheid moeten samenkomen.
A7-lijn voor elektrische A6
Het ontwerp valt niet alleen door een voor de A6 opmerkelijke Sportback-vorm op – daarvoor heeft Audi de A7 – maar ook door de geknepen lichtunits. Het zijn de kleinste strips op Audi’s modellen. De Duitsers maken niet alleen gebruik van compacte lichttechniek, het heeft de lampen gescheiden. In de zwarte bumperdelen bevindt zich namelijk ook een deel van de verlichting.
Standaard met drive-in bioscoop
Audi heeft er een handelsmerk van gemaakt om met licht en verlichting te spelen, zo ook in de A6 E-tron. Op het nieuwste elektromodel kun je zelfs via de lichtunits beelden voor je projecteren, zoals een film op een vlakke muur. De auto kan meer afbeeldingen om de auto heen tonen, maar die zijn er niet louter voor de entertainment. In geval van gevaar schijnt de A6 E-tron graphics op de weg. Bijvoorbeeld als de inzittenden willen uitstappen, zien omstanders een symbool op de weg wat hen op de actie die komen gaat attendeert. Ook bij het van richting veranderen verschijnen er afbeeldingen op de weg.
Audi lanceert de A6 E-tron in 2023. Een RS6 E-tron staat op de agenda. Het is nog niet bekend wanneer die verschijnt.
Lees ook:
Ook interessant
-
Subsidiepot nieuwe elektrische auto leeg! Koop nog snel een gebruikte EV
-
Nieuwe Hyundai Ioniq 9 is 7-zits vlaggenschip met flinke range
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?