Audi A7 Sportback e quattro krijgt tweeliter viercilinder
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Fa1912048_medium.jpg)
De Audi S7 doet het met een dikke dieselmotor, maar de nieuwste A7 Sportback e quattro krijgt niet meer dan een tweeliter vierpitter. Gelukkig wordt die dan wel bijgestaan door een elektromotor. Daarom heeft hij alsnog 394 pk.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Fa1912050_medium.jpg)
We willen blijkbaar alleen maar grotere auto’s gezien de stijgende vraag naar SUV’s. Maar aan de andere kant moet er steeds minder uitgestoten worden. Daarom geeft Audi de dikste modellen dieselmotoren en krijgen andere auto’s het te doen met kleine benzineverbranders die ondersteund worden door elektromotoren. Dat laatste is ook het geval met de nieuwste A7.
Tweeliter turbomotor
De Audi A7 Sportback e quattro heeft voor een auto van zijn formaat een vrij kleine vierpitter onder de kap. Hij moet het doen met een 251 pk sterke tweeliter turbomotor. Niet bepaald voldoende voor een auto in dat segment en daarom heeft Audi er een elektromotor van 143 pk (106 kW) bijgeplaatst. Samen leveren ze 394 pk en dat lijkt meer dan voldoende. Daarmee kan de hybride A7 Sportback e quattro binnen 5,7 van 0 naar 100 kilometer per uur sprinten. Topsnelheid is op een typisch Duitse 250 kilometer per uur begrensd.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Fa1912054_medium.jpg)
Voordeel van het de elektrische motor is dat de nieuwe A7 tot een snelheid van 135 kilometer per uur volledig elektrisch kan rijden. Hij houdt het ongeveer 40 kilometer vol voordat het accupakket van 14,1 kWh leeg is. Grappig is dat de auto een EV-mode heeft en daarin ook elke dag start. Tenzij de bestuurder anders kiest zal hij dus altijd eerst zijn accupakket leeg rijden. Dat is mits hij is opgeladen. Op een normaals topcontact duurt dat ongeveer zeven uur. Op een 400 volts-aansluiting duurt dat maar 2,5 uur.
S-line-jasje
Qua uiterlijk en innerlijk is de A7 Sportback e quattro leverbaar in een S-line-jasje. Standaard wordt hij geleverd met 19 inch velgen, sportstoelen en Audi’s Virtual Cockpit. Daarop zijn de speciale plug-in hybrid schermen ook te vinden.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Fa1912041_medium.jpg)
Nederlandse prijzen weten we op het moment van schrijven helaas nog niet. In Duitsland vraagt Audi €77.850 voor de A7 Sportback e quattro . Levering zou ergens dit kwartaal van start moeten gaan.
Lees ook:
Ook interessant
-
Lezerspost: ‘ik lees vanwege autoliefde, niet voor politieke mening’
-
Let op! Kans dat jij nu een aanrijding krijgt, is om deze reden groter
-
Deze kleine Duitse occasion is goedkoop om dagelijks te rijden
-
Volkswagen? Nee, bedankt! Urkers zijn stapelgek op dít automerk
-
Zeekr wordt alweer afgetroefd: Huawei heeft nóg snellere snellader
-
Zeekr lacht om BYD en komt met krankzinnig snelle snellader
-
Onzekerheid hindert particuliere EV-occasionmarkt
-
Allerslechtste racegame ooit komt terug: wordt het een hit?
-
Deze auto’s worden het hardst getroffen door de Trump’s tarieven
-
Stop je playlist! Deze artiest maakt jou een betere bestuurder
-
Wat is een verkeerscamera en moet je ervoor remmen?
-
Peter kocht de Citroën 2CV die hij vroeger als Dinky Toy had