Audi A8 W12 bestaat, maar komt toch niet
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Fschermafbeelding-2019-05-02-om-11-47-35.png)
Officieel bestaat hij niet en zal hij er ook niet komen. Toch heeft Audi meerdere exemplaren van de A8 met W12-motor gebouwd. De fabrikant ziet er echter van af om de motorversie in productie te nemen.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Fschermafbeelding-2019-05-02-om-11-44-49.png)
Een van de topfunctionarissen van Audi liet vorig jaar maart weten dat de huidige A8 de allerlaatste generatie is waarin de twaalfcilinder benzinemotor zou komen. Het blijkt dus de editie ervoor te zijn geweest, want in ieder geval voor Europa gaat Audi zijn vierdeurs topmodel niet bouwen. De fabrikant vindt bij nader inzien de knoeperd van een W12-blok niet in de huidige tijdgeest passen, ondanks dat één van de Audi-functionarissen vorig jaar in de Amerikaanse media zei: “Er zijn klanten die heel graag de twaalfcilinder willen hebben. Ze zijn blij met de motor en zullen hem ook gaan krijgen. Maar dit wordt de laatste keer dat we de W12-versie zullen leveren.” Op het moment dat de persoon het zei, was het inderdaad de bedoeling dat de A8 W12 er zou komen. De fabrikant heeft zelfs enkele prototypes gebouwd, naar verluidt waren het er drie. De auto’s zijn zelfs gebruikt voor presentaties. Maar vaker zullen we de A8 W12 niet zien.
Single frame grille
De allereerste keer dat Audi de W12-motor in de A8 lepelde, was in 2001. De krachtbron had een slagvolume van 6,0 liter en haalde 420 pk uit de twaalf cilinder. De levering was van korte duur, aangezien de limousine zich al in de herfst van zijn levenscyclus bevond. Audi gaf er wel een vervolg aan. Het duurde even voordat de W12-uitvoering weer op de markt kwam, maar het type maakte wel indruk. Als enige versie van de tweede generatie A8 had de sterkste motorisering een aangepast front. De inmiddels bekende single frame grille beleefde op de W12 zijn debuut. Het front kwam later, nadat enkele klanten al hun ‘minder bedeelde’ A8 hadden laten aanpassen, ook op de andere types beschikbaar. De motor leverde nu 450 pk. Voor de derde generatie, die in 2011 verscheen, vergrootte Audi de cilinderinhoud van 6,0 tot 6,3 liter. Het vermogen ging weer omhoog. In plaats van 450 pk leverde de W12-motor nu 500 pk.
Bentley
Met het einde van de A8 W12 valt niet het doek voor de krachtbron. De dubbele VR6-motor is onveranderd in de Bentley Continental GT en Bentayga verkrijgbaar. In de prestigieuze Britten hangt een dubbel geblazen blok met respectievelijk 635 en 608 pk.
Lees ook:
Ook interessant
-
Lezerspost: ‘ik lees vanwege autoliefde, niet voor politieke mening’
-
Let op! Kans dat jij nu een aanrijding krijgt, is om deze reden groter
-
Deze kleine Duitse occasion is goedkoop om dagelijks te rijden
-
Volkswagen? Nee, bedankt! Urkers zijn stapelgek op dít automerk
-
Zeekr wordt alweer afgetroefd: Huawei heeft nóg snellere snellader
-
Zeekr lacht om BYD en komt met krankzinnig snelle snellader
-
Onzekerheid hindert particuliere EV-occasionmarkt
-
Allerslechtste racegame ooit komt terug: wordt het een hit?
-
Deze auto’s worden het hardst getroffen door de Trump’s tarieven
-
Stop je playlist! Deze artiest maakt jou een betere bestuurder
-
Wat is een verkeerscamera en moet je ervoor remmen?
-
Peter kocht de Citroën 2CV die hij vroeger als Dinky Toy had