Audi A8 W12 bestaat, maar komt toch niet
Officieel bestaat hij niet en zal hij er ook niet komen. Toch heeft Audi meerdere exemplaren van de A8 met W12-motor gebouwd. De fabrikant ziet er echter van af om de motorversie in productie te nemen.
Een van de topfunctionarissen van Audi liet vorig jaar maart weten dat de huidige A8 de allerlaatste generatie is waarin de twaalfcilinder benzinemotor zou komen. Het blijkt dus de editie ervoor te zijn geweest, want in ieder geval voor Europa gaat Audi zijn vierdeurs topmodel niet bouwen. De fabrikant vindt bij nader inzien de knoeperd van een W12-blok niet in de huidige tijdgeest passen, ondanks dat één van de Audi-functionarissen vorig jaar in de Amerikaanse media zei: “Er zijn klanten die heel graag de twaalfcilinder willen hebben. Ze zijn blij met de motor en zullen hem ook gaan krijgen. Maar dit wordt de laatste keer dat we de W12-versie zullen leveren.” Op het moment dat de persoon het zei, was het inderdaad de bedoeling dat de A8 W12 er zou komen. De fabrikant heeft zelfs enkele prototypes gebouwd, naar verluidt waren het er drie. De auto’s zijn zelfs gebruikt voor presentaties. Maar vaker zullen we de A8 W12 niet zien.
Single frame grille
De allereerste keer dat Audi de W12-motor in de A8 lepelde, was in 2001. De krachtbron had een slagvolume van 6,0 liter en haalde 420 pk uit de twaalf cilinder. De levering was van korte duur, aangezien de limousine zich al in de herfst van zijn levenscyclus bevond. Audi gaf er wel een vervolg aan. Het duurde even voordat de W12-uitvoering weer op de markt kwam, maar het type maakte wel indruk. Als enige versie van de tweede generatie A8 had de sterkste motorisering een aangepast front. De inmiddels bekende single frame grille beleefde op de W12 zijn debuut. Het front kwam later, nadat enkele klanten al hun ‘minder bedeelde’ A8 hadden laten aanpassen, ook op de andere types beschikbaar. De motor leverde nu 450 pk. Voor de derde generatie, die in 2011 verscheen, vergrootte Audi de cilinderinhoud van 6,0 tot 6,3 liter. Het vermogen ging weer omhoog. In plaats van 450 pk leverde de W12-motor nu 500 pk.
Bentley
Met het einde van de A8 W12 valt niet het doek voor de krachtbron. De dubbele VR6-motor is onveranderd in de Bentley Continental GT en Bentayga verkrijgbaar. In de prestigieuze Britten hangt een dubbel geblazen blok met respectievelijk 635 en 608 pk.
Lees ook:
Ook interessant
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?
-
Porsche 911 GT3 verandert in Ford Mustang tijdens dragrace
-
Ultieme grijs kenteken-beuker: Ford F-150 met supercharged V8