Audi-baas Rupert Stadler was een beetje dom! Geeft rol in dieselgate toe
Rupert Stadler hield bij hoog en laag vol dat hij onschuldig was. De voormalige topman van Audi zou zijn misleidt door zijn eigen ingenieurs, was zijn verdediging. Maar nu blijkt dat dat een leugentje om bestwil was. Stadler wist wel degelijk van dieselgate.
Even terug naar 2015, toen in Wolfsburg alle alarmbellen afgingen. De paniek op de pr-afdeling moet enorm zijn geweest, want hoe geef je een positieve spin aan het feit dat Volkswagen en Audi hebben gesjoemeld, gedraaid en gelogen?
Sjoemelsoftware mondde uit in dieselgate
Door zogenoemde sjoemelsoftware in dieselmodellen te verbergen, kon de Volkswagen Groep emissietesters voor de gek houden. Op de rollenbank waren de diesels van het bedrijf zo schoon als wat, maar op de openbare weg niet.
Volkswagen moet koper sjoemeldiesel duizenden euro’s schadevergoeding betalen
Volkswagen heeft miljardenboetes betaald
De Volkswagen Groep heeft wereldwijd miljardenboetes moeten betalen en grote voorraden sjoemeldiesels moeten terugkopen van eigenaren. En nog is dieselgate niet afgehandeld. Er lopen meerdere rechtszaken, onder meer tegen de verantwoordelijken.
Opeens werkt het geheugen van Rupert Stadler
Tegen Rupert Stadler, bijvoorbeeld, de Audi-topman die van niks zou hebben geweten. Maar nu werkt zijn geheugen opeens wel. Hoe dat kan? Justitie heeft een deal met hem gesloten. Als Stadler bekent, hoeft hij niet de bak in en krijgt hij slechts een boete.
Sputterende auto’s! Rotterdams tankstation verwisselt benzine en diesel
Stadler wordt overigens niet beschuldigd van het aanstichten van dieselgate. Maar hij liet de verkoop van sjoemeldiesels wel gewoon doorgaan, ook al wist hij wat er aan de hand was.
In een verklaring voor de rechtbank geeft Stadler nu toe dat hij had kunnen ingrijpen, maar dat niet deed. Stadler is het eerste voormalige bestuurslid van de Volkswagen Groep dat toegeeft schuldig te zijn aan fraude en nalatigheid.
Schandaal! Toyota en Daihatsu hebben gesjoemeld met crashtests
Overigens was de verklaring van Stadler een fraai staaltje Orwelliaanse newspeak. Hij zei namelijk niet dat hij van de fraude wist, maar dat hij “het voor mogelijk hield en in die zin op de koop toe had genomen” dat er auto’s met sjoemelsoftware verkocht werden.
Drie andere Audi-medewerkers gaven de opdracht
In München staan nog drie andere ex-medewerkers van Audi terecht: twee ingenieurs en het voormalige hoofd motorontwikkeling. Zij hebben toegegeven dat ze de opdracht hebben gegeven voor het inbouwen van de illegale software.
Lees ook:
Ook interessant
-
Protesten bij Volkswagen om mogelijke sluiting fabrieken
-
Waarom je niet om de A4 hoeft te treuren
-
Waarom we de importeur smeken om een Volkswagen Golf GTI Clubsport
-
Chinezen kopen steeds minder Duitse auto’s en dat is een probleem
-
De Audi Q6 Sportback E-Tron koop je niet voor de ruimte, wél voor de range
-
Uw Garage: de Golf GTI-verzameling van René is compleet uit de hand gelopen
-
Waarom maar één uitvoering van de Volkswagen Tayron écht functioneel is
-
Vernieuwde Auto E-tron GT oogt kwaaier dan ooit, maar is dat niet
-
Volkswagen Passat: dit is de elektrische range en het verbruik
-
Deze Duitse occasion van 20.000 euro biedt topkwaliteit
-
Na plotselinge stop subsidies wil Duitse overheid opeens weer EV-steun
-
‘Volkswagen ontslaat in Duitsland 10 procent van z’n personeel’