Audi-designer drukt alsnog stempel op A4
Bij het aantreden van Marc Lichte als designbaas van Audi was de ontwerpprocedure van de A4 reeds afgerond. Daarom kon de kersvers aangestelde ontwerpchef niet meer zijn stempel drukken op het ontwerp van de grote middenklasser. Hij maakt dat nu goed.
De Audi A4 werd eerder deze week in zijn vernieuwde gedaante voorgesteld. Hij kreeg een facelift. Letterlijk, want het ontwerp van het model is danig aangepast. Lichte en zijn team geven de A4 een gewijzigde voorzijde mee die in stijl is met de recent geïntroduceerde Audi-modellen. Dat familiegezicht kenmerkt zich door geknepen lichtunits, een brede grille en led-verlichting. De A8, A7 en A6 gingen de A4 in de A-lijn voor. De Q- en RS-modellen beschikken over een afwijkend vooraanzicht, waarbij in het geval van de Q-types (inclusief de Allroad) de verticale in plaats van horizontale spijlen worden geaccentueerd en bij de RS-types de focus ligt op de voorschermen.
Startpunt
Marc Lichte had de A4 graag van meet af aan zijn herziene familiegezicht gegeven, maar is daar achteraf niet rouwig om. Het startpunt ligt nu toevallig bij de A8. Het is logisch dat je met je topmodel start om het vervolgens op de lager gepositioneerde modellen te introduceren. Overigens kon Lichte destijds nog wel invloed uitoefenen op de A5, die bij zijn aantreden nog niet helemaal definitief was. Toch zal de designbaas bij de facelift van de A5 volgend jaar de grille en lichtunits verder accentueren. Zeker gezien de eerste reeks aanpassingen beperkt was tot inzetstukken.
Quattro
Bij het gewijzigde front blijft het niet. De ontwerpers hebben bijna alle carrosseriepanelen opnieuw getekend, om het nieuwe karakter ook in de A4 over te brengen. De voor- en achterschermen zijn op de nieuwste Audi’s uitgebouwd. Daarmee legt de ontwerpafdeling een link met een van Audi’s meest legendarische modellen, de Ur-quattro. Dat coupémodel beschikt over verbrede wielkasten om de aanwezige vierwielaandrijving te benadrukken. Lichte vindt de Quattro-vierwielaandrijving tot het DNA van het Duitse merk behoren. Daarom is het in de nieuwe designtaal opgenomen. De stijl werd op de A8 geïntroduceerd en vervolgens op de compleet nieuwe A7, A6, Q8, Q3 en A1 doorgevoerd. De A4 is het eerste model dat de geaccentueerde wielkasten en het bredere front door een facelift krijgt.
De gefacelifte A4 komt pas eind dit jaar naar Nederland. Het model heeft naast het aangepaste front nieuwe technieken en aandrijflijnen aan boord, zoals een 48V-boordsysteem met mild hybrid-techniek.
Lees ook:
Ook interessant
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?
-
Porsche 911 GT3 verandert in Ford Mustang tijdens dragrace
-
Ultieme grijs kenteken-beuker: Ford F-150 met supercharged V8
-
Waarom de meest vervuilende diesels wél milieuzones in mogen