Elektrische Audi e-tron GT Concept wordt werkelijkheid
Audi pakt door met zijn elektrische modellen, want de Audi e-tron GT concept gaat in productie! In 2020 komt de productieversie van deze vierdeurs coupé. In 2021 moeten de eerste elektrische coupés op de weg verschijnen.
Elektro-offensief
De nieuwe e-tron GT maakt onderdeel uit van het elektro-offensief van Audi. Na de introductie van de Audi e-tron SUV wil het merk tot 2025 maar liefst twaalf elektrische modellen introduceren op de markt. Na de e-tron SUV volgt in 2019 de e-tron Sportback. Daarna staan nog enkele elektrische Avant- en Sportback-modellen op de planning, evenals de e-tron GT. Die debuteert in 2020 en de eerste klanten nemen hun auto in 2021 in ontvangst.
Een uitgesproken design
Het design van de e-tron grijpt duidelijk terug op de Audi A5 Sportback, maar dan met dik uitgeklopte spatborden en een uitgesproken styling. De carrosserie is volledig opgetrokken uit koolstofvezel, aluminium en staal wat moet zorgen voor een laag gewicht en veel stijfheid. Het chassis is volledig gericht op elektrisch rijden door zijn zogenaamde wafelconstructie. De accu is verwerkt in de bodemsectie waardoor een laag zwaartepunt en meer interieurruimte ontstaat. De wielbasis van deze GT – gespoten in de kleur Kinetic Dust – bedraagt 2,90 meter.
400 kilometer actieradius
De batterij in het chassis heeft een capaciteit van 90 kWh, goed voor een WLTP-range van ongeveer 400 kilometer. De batterij kan uiteraard via een stekker worden opgeladen. Doordat de Audi e-tron is uitgerust met een 800 volt-systeem, is hij via de laadkabel in 20 minuten op te laden tot een accuniveau van 80 procent. Dat moet goed zijn voor 320 kilometer actieradius. Een mooie optie is de Audi Wireless Charging, daarmee laadt je met maximaal 11 kW de GT draadloos op.
Dubbele elektrokracht
De vierdeurs coupé heeft twee elektromotoren: één op de vooras en één op de achteras. Samen produceren ze 590 pk (434 kW) waarmee de elektrische vierdeurs coupé in 3,5 seconden van 0 naar 100 km/h sprint. Blijf je op het ‘gas’pedaal staan, dan bereik je na 12 seconden 200 km/h. De topsnelheid van de e-tron GT is begrensd op 240 km/h. De Audi is ook praktisch door zijn twee bagageruimtes: een van 450 liter achterin en 100 liter voorin.
Duurzaam interieur
Geheel volgens Audi-gebruik heeft de e-tron GT matrix LED-koplampen die de bestuurder verwelkomen met een korte ‘groet’. Aan de achterkant valt de doorlopende LED-lichtbalk op. Voor het interieur koos Audi voor duurzame vegan-producten zoals kunstleer en gerecyclede materialen.
Lees ook:
Ook interessant
-
Subsidiepot nieuwe elektrische auto leeg! Koop nog snel een gebruikte EV
-
Nieuwe Hyundai Ioniq 9 is 7-zits vlaggenschip met flinke range
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?