Audi E-tron Sportback op Nederlandse wegen
De Audi E-tron staat koud bij de dealer of de volgende elektrische SUV van het Duitse merk is in aantocht. Afgelopen weekend was een production prototype van de hoge vijfdeurs SUV-coupé op de Nederlandse weg zijn laatste testkilometers aan het maken. De Duitse autobouwer neemt het nieuwe model eind dit jaar in productie.
De gecamoufleerde Audi E-tron werd onder andere op de A27 en A2 gespot. De inzittenden, een man en een vrouw, reden relaxt over de snelweg, tussen het overige verkeer. In deze fase van de ontwikkeling zorgen autobouwers er altijd voor dat de testvoertuigen extra kilometers maken om zaken als de technische componenten, het navigatiesysteem en andere elektronische systemen te beproeven.
Porsche EV-platform
Ondanks de camouflage is het prototype direct als Audi herkenbaar, niet in de laatste plaats door de grote grille met verticale geplaatste chroomspijlen, het kenteken uit Audi’s geboorteplaats Ingolstadt en de geknepen achterlichtunits die middels een rode lichtstrip met elkaar verbonden zijn. Technisch deelt de E-tron Sportback zijn basis met de reeds leverbare E-tron. Het platform, dat zover nu bekend niet verder ontwikkeld wordt, is identiek aan dat van de SUV, waarvan ook de aandrijflijn wordt overgenomen. De Duitse autobouwer, die in de toekomst gebruik gaat maken van Porsche EV-platform, gaat de Sportback ook op dezelfde productielijn als de SUV maken.
Meerdere varianten
In het geval van de E-tron SUV hangt er een 95 kWh batterij in de wagenvloer en heeft hij elektromotoren boven de assen. Maar in de toekomst komen meerdere aandrijflijnen beschikbaar, allemaal volledig elektrisch. Het programma zou bestaan uit versies die gericht zijn op puur efficiency en types met een performance-karakter onder RS-label. Een variant met waterstoftanks behoort ook tot de mogelijkheden. Of Audi met de introductie van de E-tron Sportback direct een tweede elektromotor introduceert, is nog niet bekend.
Twijfel management
De Sportback zal ongeveer 4,90 meter lang worden. Binnen deze lengte krijgt de auto vijf zitplaatsen. Autovisie onthulde in 2017 al dat de Sportback er komt op initiatief van Audi’s designdirecteur Marc Lichte en toenmalige verkoopbaas Dr. Dietmar Voggenreiter. De twee kwamen op het idee om een dynamisch gelijnde Sportback-variant van de elektro-SUV te maken. De andere managers zagen er in eerste instantie niets in. Pas na het tonen van designvoorstellen was iedereen van het management overtuigd van het concept.
GT in 2020
Met de introductie van de E-tron Sportback is het elektro-programma van de Duitse autobouwer nog niet klaar. In 2020 komt een grote GT, gevolgd door compactere modellen. Audi denkt in 2025 ongeveer 20% van de afzet met elektrische modellen te realiseren.
Brussel
Voor de productie van de E-tron SUV en E-tron Sportback heeft Audi de afgelopen jaren de fabriek nabij Brussel voor miljoenen euro’s aangepast. De bouw van de E-tron startte afgelopen augustus. De Sportback volgt spoedig.
Lees ook:
Ook interessant
-
Subsidiepot nieuwe elektrische auto leeg! Koop nog snel een gebruikte EV
-
Nieuwe Hyundai Ioniq 9 is 7-zits vlaggenschip met flinke range
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?