Audi e-tron vanaf vandaag in productie
Audi is op maandag 3 september 2018 gestart met de massaproductie van de volledig elektrische e-tron die begin 2019 op de markt komt. De e-tron ziet in Brussel het levenslicht.
Wereldpremière
De productiestart wordt aangekondigd zónder fabrieksfoto’s. We krijgen alleen een Misano-rode Audi e-tron onder een doek te zien. Dat is natuurlijk niet zonder reden, want Audi moet de e-tron officieel nog onthullen. De wereldpremière van Audi’s eerste volledig elektrische SUV vindt op 17 september plaats in San Francisco. Tot die tijd blijft het exterieurdesign geheim. Het interieur is al gepresenteerd door Audi.
Exterieurdesign
Het exterieurdesign zal overigens geen grote verrassing zijn. Audi heeft al foto’s van prototypes gepresenteerd met een beperkte hoeveelheid camouflage. Aan de hand daarvan weten we eigenlijk hoe de auto gaat ogen.
Autonome transportsystemen
Audi heeft de fabriek in Brussel speciaal aangepast op de komst van de e-tron. Er rijden autonome transportsystemen rond die de accupakketten naar de auto’s vervoeren. Daarnaast hebben werknemers in Brussel meer dan 200.000 trainingsuren achter de rug om de elektrische Audi te kunnen produceren.
Elektromotoren
Audi produceert de elektromotoren van de e-tron in een productiefaciliteit in Győr, gelegen in Hongarije. Elke dag lopen er in Győr 400 elektromotoren van de band. Audi kan de productie in de toekomst verder opschroeven. Ook in de productiefaciliteit in Győr gebruikt Audi autonome robots om onderdelen – in dit geval elektromotoren – te vervoeren.
Accupakket
De Audi e-tron krijgt een 95 kWh-accupakket en een actieradius van ongeveer 400 kilometer volgens de nieuwe WLTP-meetmethode. De auto gaat ongeveer 82.500 euro kosten en is daarmee een directe tegenhanger van de Jaguar I-Pace. De Audi e-tron kan tot 150 kW laden bij snellaadsstations. Dat betekent dat je na ongeveer 30 minuten laden weer een flinke afstand kunt rijden.
Zijcamera’s
De Audi e-tron heeft een aantal bijzondere voorzieningen, zoals optionele zijcamera’s in plaats van spiegels: Audi Virtual Mirror. In totaal krijgt de Audi e-tron vijf displays in het interieur: twee in de middenconsole, één voor de neus van de bestuurder en twee links en rechts onderaan de voorste raamstijlen. Die laatste twee zijn voor de zijcamera’s die Audi dus optioneel op de auto monteert. Standaard heeft de e-tron gewoon zijspiegels. Audi installeert de zijcamera’s onderaan de A-stijlen. Als bestuurder kijk je vervolgens naar twee 7-inch OLED-touchscreens in het interieur. Je kan het beeld op de OLED-schermen inzoomen, uitzoomen en zelfs de kijkhoek aanpassen.
Lees ook:
Ook interessant
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?
-
Porsche 911 GT3 verandert in Ford Mustang tijdens dragrace
-
Ultieme grijs kenteken-beuker: Ford F-150 met supercharged V8
-
Waarom de meest vervuilende diesels wél milieuzones in mogen