‘Audi E-tron wordt Q8 E-tron’
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Faudi-e-tron-audi-etron-autovisie-nl-copy-copy-copy-copy-copy-copy-copy.jpg)
Audi plant voor later dit jaar niet alleen een facelift voor de E-tron, de fabrikant kiest er ook voor om het opgewaardeerde model onder een andere naam te positioneren. De autobouwer koppelt de aanduiding Q8 aan de huidige E-tron.
De facelift staat voor eind dit jaar gepland en behelst enkele optisch aanpassingen en verbeteringen aan de elektrische aandrijflijn, zoals de autobouwer dat feitelijk al eerder enkele malen deed. Maar de nieuwe naam is wel de meest opvallende wijziging. Met de E-tron, dus zoals we hem nu zonder Q8-aanduiding kennen, wilde Audi juist de stamvader van de elektrisch aangedreven modellen neerzetten. De fabrikant pakte zelfs de geschiedenisboeken erbij en opende de pagina van de oer-Quattro. Dat coupémodel droeg de naam Quattro en vormde de basis voor alle Quattro-uitvoering zoals die later op basis van onder andere de 80 en 100 verschenen. De eerste Quattro is een iconische auto en wordt door iedereen gezien als de stamvader van de vierwielaandrijvers met vier ringen op de grille.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F804a2619.jpg)
Grondlegger
Die rol was de E-tron ook toebedeeld. Het was de eerste in serie gebouwde elektro-auto van Audi en zou daarmee het toekomstige icoon moeten worden. Het model moest de basis voor alle elektromodellen vormen, waarbij iedereen zou refereren aan de E-tron als grondlegger voor de elektromodellen van Audi. Blijkbaar is Audi van mening veranderd. Volgens Automobilwoche gaat het model verder als Q8. Gezien de productlijn van Audi is de naam niet verwonderlijk, want een Q4 E-tron staat op de prijslijst en een Q6 E-tron is onderweg. Het gebruik van Q8 (in combinatie met E-tron) is nieuw voor het merk. Het label heeft ook geen historie binnen het bestaande leveringsprogramma. Of Q8 voor een volledig elektrisch aangedreven auto slim gekozen is, is de vraag. Er is een oliemerk dat zo heet.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Fa1910360-large-736625.jpg)
Plug-in hybride
Met de E-tron lanceerde Audi overigens niet voor het eerst de aanduiding e-tron. De fabrikant paste het op dat model al toe voor plug-in hybridemodellen, zoals van de A3 en Q7. Daarnaast bestond er een volledig elektrisch aangedreven R8, de R8 E-tron.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F06%2FAudi-R8-e-tron-autovisie.nl_-e1466079170421.jpg)
Volledig nieuwe Q8 E-tron in 2026
Onder de nieuwe naam zal de vijfzits elektro-auto, die leverbaar is als SUV en Sportback, er weer drie jaar tegenaan moeten, voordat een compleet nieuwe Q8 E-tron verschijnt.
Lees ook:
Ook interessant
-
Lezerspost: ‘ik lees vanwege autoliefde, niet voor politieke mening’
-
Let op! Kans dat jij nu een aanrijding krijgt, is om deze reden groter
-
Deze kleine Duitse occasion is goedkoop om dagelijks te rijden
-
Volkswagen? Nee, bedankt! Urkers zijn stapelgek op dít automerk
-
Zeekr wordt alweer afgetroefd: Huawei heeft nóg snellere snellader
-
Zeekr lacht om BYD en komt met krankzinnig snelle snellader
-
Onzekerheid hindert particuliere EV-occasionmarkt
-
Allerslechtste racegame ooit komt terug: wordt het een hit?
-
Deze auto’s worden het hardst getroffen door de Trump’s tarieven
-
Stop je playlist! Deze artiest maakt jou een betere bestuurder
-
Wat is een verkeerscamera en moet je ervoor remmen?
-
Peter kocht de Citroën 2CV die hij vroeger als Dinky Toy had