Binnen een weekje compleet: Audi geeft ook RS E-tron GT een prijs
Het gaat snel voor de Audi E-tron GT. Nadat de Duitsers pas vorige week het doek van de Taycan-broer trokken, is nu al de – tot nu toe – volledige prijslijst van het model bekend.
Normaliter zit er weken tussen de onthulling van een nieuw model en de communicatie over de (Nederlandse) prijzen. Ook bij Audi. De Nederlandse importeur handelt in het geval van de E-tron GT echter een stuk sneller. Al twee dagen nadat de elektrische sportcoupé zichzelf in productietrim had laten zien, deelde de importeur de prijzen voor het reguliere model. Op het prijskaartje van de sterkste RS ooit, de RS E-tron GT, moesten we echter nog wachten.
Prijs RS E-tron GT
Tot vandaag, want we weten nu ook al wat de 646 pk sterke Audi moet kosten. De RS E-tron GT kost in Nederland minstens 146.295 euro. Dat is dik 40 mille meer dan het instapmodel van de elektro-sedan. Niet zo gek, want de RS-variant biedt ook veel meer dan de versie zonder die iconische letters. De sterkste E-tron GT heeft namelijk maximaal 646 pk in de overboost, snelt in 3,3 tellen naar de 100 km/h en heeft een topsnelheid van 250 km/h. Het koppel bedraagt 830 Nm. De reguliere E-tron moet het doen met maximaal 530 pk en 640 Nm. Een sprint naar de 100 km/h is in die versie binnen 4,1 seconden geklaard. De topsnelheid van de reguliere E-tron GT ligt maar een fractie lager, op 245 km/h.
Waar de E-tron GT er ook als gelimiteerde Edition Zero (Competition) is, komt er van de RS E-tron GT maar één variant. Audi zet dus (nog) geen speciale of gelimiteerde editie voor het topmodel van de E-tron GT op de prijslijst. Die ziet er daarom nu als volgt uit:
- Audi E-tron GT: 104.895 euro
- Audi E-tron GT Edition Zero: 127.995 euro
- Audi E-tron GT Edition Zero Competition: 127.995 euro
- Audi RS E-tron GT: 146.295 euro
Goedkoper dan Taycan
Net als de reguliere varianten blijft ook de prijs van de RS E-tron GT flink onder die van z’n broer uit Stuttgart. Qua prestaties moet deze RS vergeleken worden met de Taycan Turbo, die in Nederland minstens 157.900 euro kost. Wil je weten wat de verschillen tussen alle modellen zijn? Die vind je in onderstaand artikel!
Alle varianten van de E-tron GT, en dus ook deze RS, zijn per direct te bestellen. De levering van de auto’s start in mei. Grappig feitje: de RS E-tron GT is de sterkste, maar bij lange na niet het duurste RS-model van het moment. De RS 6 Avant kost immers 185.920 euro, terwijl de RS Q8 de twee ton overschrijdt. Toch hebben beide auto’s minder vermogen dan deze elektrosedan. Auto’s als de RS 4, RS 5 en RS Q3 zijn dan weer goedkoper, maar hebben ook veel minder vermogen.
Lees ook:
Ook interessant
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?
-
Porsche 911 GT3 verandert in Ford Mustang tijdens dragrace
-
Ultieme grijs kenteken-beuker: Ford F-150 met supercharged V8