Audi hint naar nog krachtigere versies RS 6 en RS 7
De RS 6 en 7 zijn net aangekondigd met een 600 pk sterke V8 in het vooronder. Maar Audi hintte op de IAA alweer naar nog krachtigere versies van beide bolides. Dit kan door gebruik te maken van batterijen en elektromotoren.
Binnen twee weken wist Audi ons twee krachtige modellen voor te schotelen. We maakten kennis met de Audi RS 6 Avant en RS 7 Sportback die beide een mild-hybrid vierliter twin-turbo V8 met 600 pk onder de kap hebben. Maar wat nu als Audi van het mild-hybride-systeem afstapt en deze vervangt voor een volledig hybride-systeem. Dan zouden deze uitgemonsterde modellen nog meer vermogen krijgen. En het lijkt erop dat Audi hier serieus naar aan het kijken is.
Competition- of Performance-model
Op de IAA in Frankfurt raakte iemand van Road & Track aan de praat met Victor Underberg. Underberg is hoofd van technische ontwikkeling bij Audi Sport en hij liet zich vrijelijk uit over de toekomst van de RS-modellen. “Zeshonderd pk is veel, maar als je zou zeggen ‘ik wil een Competition- of Performance-model hebben’, de markt is ervoor en je kunt het je veroorloven om ze te maken, dan kan je deze maken.” Daarmee wilde Underberg nergens toekomstige RS-modellen bevestigen, maar hij gaf toe dat het een sterke hint is naar wat er nog te komen staat.
Daarbij bevestigde Oliver Hoffman, Audi Sports co-managing director, dat in de nabije toekomst hybride-technologie ook in het RS-portfolio zal verschijnen. Volgens hem zou dit een stap verder dan de huidige RS-modellen zijn. Welke auto’s de elektrificatie zouden ondergaan liet de topman niet weten, maar het lijk logisch om te denken dat de grotere modellen, oftewel de RS 6 en RS 7, doelwit zijn van deze transformatie.
Porsche
Bij Audi’s zusterbedrijf Porsche zijn ze ook al bezig met het krachtiger maken van auto’s door het toevoegen van hybride-technologie. De Stuttgarters kwamen onlangs met de 680 pk sterke Porsche Cayenne Turbo S E-Hybrid. Deze heeft dezelfde vierliter V8 als de Audi’s, maar wordt hij in dit geval ondersteund door een elektromotor.
Daarbij komt ook nog eens dat Underberg wist te vertellen dat Audi op dit moment bezig is met een RS versie van de Q8. Deze mag natuurlijk nooit zo krachtig worden als de bovengenoemde Cayenne, daarom komt hij eerst met de zelfde aandrijflijn als de RS 6 en de RS 7. Maar hij zou best wel eens het eerste model kunnen zijn dat gebruikt maakt van de elektrische ondersteuning. Wanneer de hybride RS’en komen weet niemand. De RS Q8 kunnen we later dit jaar verwachten.