Audi kondigt uitbreiding motorengamma Q4 E-tron al aan
Ondanks dat de lancering van de Q4 E-tron deze week was, komt Audi binnenkort al met een nagezonden bericht. Het gaat het motorengamma van de SUV uitbreiden. Kort na de marktintroductie komt er voor de elektro-auto een vierde aandrijflijn bij.
Het gaat om een tweede vierwielaangedreven versie. De uitvoering draagt de naam 45 en komt daarmee onder de 50 quattro in het leveringsprogramma. Net als dat voorlopige topmodel beschikt de 45 quattro over een elektromotor op de achteras en een krachtcentrale op de vooras. Echter, Audi maakt de elektromotoren niet zo krachtig als in de 50 quattro. Het systeemvermogen komt op 195 kW te liggen. De 50 quattro is goed voor een piekvermogen van 220 kW (60 seconden), dankzij een 150 kW elektro-unit achter en 80 kW-motor vóór.
Geen permanente vierwielaandrijver
Quattro op de elektrische Q4 staat overigens niet voor permanente aandrijving. De vierwielaandrijvers krijgen in de basis hun trekkracht van de achterste elektromotor. Wanneer de achterwielen grip verliezen of de bestuurder vraagt om meer vermogen, springt de elektromotor op de vooras bij. De Q4 E-tron is dan vierwielaangedreven. Voor het accupakket van de 45 kiest Audi voor de grootst mogelijke batterij. De energieopslag meet 82 kWh.
Debuut in Q4 E-tron
De nieuwe motorisering wordt rond september verwacht. Dat is drie maanden na de officiële marktintroductie van het elektromodel. De krachtbron debuteert in de SUV. Of de motorisering later ook in de Sportback komt, is niet bekend. Dat is echter wel te verwachten, want het motorengamma van de coupé-achtige Q4 is bij de lancering zo goed als vergelijkbaar met dat van de Q4 E-tron.
Aftrek als 35, 40 en 50
Het aanbod ziet er namelijk als volgt uit. Aan de basis staat een 35, gevolgd door de 40 en het topmodel, de 50. De basisversie 35 krijgt een 55 kWh-accupakket en louter een elektromotor op de achteras. De krachtbron is goed voor 125 kW en 310 Nm. Met de aandrijflijn is de Q4 E-tron in staat om een afstand van 341 km te halen. De 40-uitvoering is eveneens een versie met louter een elektromotor op de achteras. De krachtbron levert 150 kW en 310 Nm en haalt zijn energie uit een 82 kWh-batterij. Volgens Audi moet de motorisering een actieradius hebben van 520 km. Deze 40-editie is op dit moment alleen voor de SUV aangekondigd. De 35 en 50 Quattro (met 82 kWh-batterij) zijn er wel als Sportback.
Sportback na SUV
Audi bouwt de Q4 E-tron al als 35, 40 en 50. Deze types zijn bij de marktintroductie in juni direct leverbaar. De 45 wordt in september aan het programma toegevoegd. De Q4 E-tron bijt als SUV de spits af. De Sportback verschijnt pas aan het einde van de zomer.
35 E-tron | 40 E-tron | 50 E-tron Quattro | |
---|---|---|---|
Systeemvermogen | 125 kW | 150 kW | 220 kW |
Koppel | 310 Nm | 310 Nm | 460 Nm |
Trekgewicht | 1000 kg | 1000 kg | 1200 kg |
Topsnelheid | 160 km/h | 160 km/h | 180 km/h |
Acc. 0-100 km/h | 9,0 s | 8,5 s | 6,2 s |
Actieradius SUV | 341 km | 520 km | 488 km |
Actieradius Sportback | 349 km | nvt | 397 km |
Batterij | 55 kWh | 82 kWh | 82 kWh |
Laadcapaciteit AC | 7,4 kW | 11 kW | 11 kW |
Laadcapaciteit DC | 100 kW | 125 kW | 125 kW |
Lees ook:
Ook interessant
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?
-
Porsche 911 GT3 verandert in Ford Mustang tijdens dragrace
-
Ultieme grijs kenteken-beuker: Ford F-150 met supercharged V8