Autovisie
Autovisie Nieuws 17 feb 2022
Leestijd: 3 minuten

Audi mag elektrische Q6 en A6 ook in China gaan maken

De Chinese autoriteiten hebben Audi-FAW NEV Company Ltd. goedkeuring gegeven voor de bouw van een spiksplinternieuwe fabriek. Vorig jaar al gaf de overheid toestemming voor het vormen van een nieuwe businessunit tussen Audi en FAW.

Met de oprichting van het nieuwe bedrijf, waarin Audi AG en Volkswagen Group China tezamen een aandeel van 60 procent hebben, en nu de bouw van een nieuwe fabriek wordt een nieuw hoofdstuk aan de elektrificatie van de Duitse autobouwer gevoegd. Voor de Duitsers is de onderneming Audi-FAW NEV Company met zijn Chinese partner van groot belang. De productiefaciliteit gaat namelijk alleen elektrische voertuigen vervaardigen en Audi heeft zich ten doel gesteld om aan het begin van het volgende decennium louter nog elektromodellen (buiten China) te verkopen. Vanaf 2026 introduceert de fabrikant alleen nog elektro-auto’s.

audi a6 e-tron

CO2-neutrale fabriek

De nieuwe fabriek komt in Changchun te staan en gaat zogenaamd geheel CO2-neutraal te werk. De geplande productiecapaciteit bedraagt bij de openstelling van de fabriek meer dan 150.000 elektro-auto’s op jaarbasis. Daartoe is een perceel van om en nabij de 150 hectare aangekocht om de carrosserie-afdeling, lakstraat, assemblagelijn en de batterijproductie te huisvesten. Het is de bedoeling dat eind 2024 het eerste model de fabriekspoort verlaat.

Boven MEB

Uit de fabriek komen alleen modellen op basis van het PPE-platform te rollen. PPE staat voor Premium Platform Electric. Het is een architectuur die Audi in samenwerking met Porsche heeft ontwikkeld. Net als het platform van de E-tron en de bodemsectie J1 van de E-tron GT zijn de investeringen van korte duur. De fabrikant werkt, ondanks dat de eerste PPE-modellen nog moeten verschijnen, aan de opvolger van de architectuur. Dat SSP vervangt tevens het MEB-platform.

audi a6 e-tron

Flexibele architectuur

Het eerste model dat van de PPE-bodemplaat gebruik gaat maken, is de elektrische broer van de Porsche Macan. Binnen Audi debuteert de Q6 op de architectuur, gevolgd door de reeds als conceptmodel voorgestelde A6. Audi kan op het platform modellen bouwen met een wielbasis van 2,89 tot 3,08 meter bouwen, waarbij de spoorbreedtes tussen de 1,64 en 1,71 meter liggen. De bodemvrijheid bedraagt minimaal 15,2 cm met een maximum van 21,7 cm. De grote mate van flexibiliteit zorgt voor een breed modellengamma. De PPE-architectuur valt boven de MEB-bodemsectie (voor C-segment) in het programma en overlapt het de J1-structuur van de E-tron GT. Wat betreft het accupakket, komt PPE boven beide te staan.

PPE tijdelijke oplossing

De capaciteit bedraagt minimaal 100 kWh, 7 kWh meer dan het grootste accupakket voor de J1. In vergelijking met J1 is het eveneens 800V-accupakket opgebouwd uit minder modules, 12 tegen 32. Het motorvermogen bedraagt 475 kW en het laadvermogen ligt op 270 kW. Een model op basis van PPE kan in 10 minuten energie laden voor een afstand van 300 km. Van 5 tot 80 procent duurt minder dan 25 minuten, zo geeft Audi aan.

Anders dan de J1 kan de batterij van de PPE-modellen wél in grote volumes worden vervaardigd. Ter vergelijking het MEB-platform: deze 400V-batterij bestaat uit 12 modules, heeft een maximum vermogen van 220 kW en een laadkracht van 125 kW. Het is juist ontworpen als compact pakket, dat in hoge aantallen kan worden gemaakt. Volgens Audi is het PPE-platform in staat om veel grotere afstanden op een volle batterij af te leggen en bedraagt de laadtijd korter dan die van de J1-accupakketten.

audi a6 e-tron

De PPE-modellen zijn bedoeld voor de segmenten boven de MEB-modellen, wat betekent dat binnen het Audi-programma de A4 het startpunt vormt. De fabrikant geeft aan dat er modellen boven de E-tron GT komen op basis van het PPE-platform.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.