Audi PB18 e-tron van fantasie naar werkelijkheid
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Faudi_pb_18_e-tron_2_026902c90a75070f.jpg)
De Nederlandse Audi-topman Bram Schot heeft bekendgemaakt dat de futuristische Audi PB18 e-tron in productie gaat. De concept die vorig jaar tijdens het Pebble Beach Concours d’Elegance voor het eerst werd getoond zal in een oplage van vijftig stuks op de markt komen.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Faudi_pb_18_e-tron_71_01c201ce0ac40751.jpg)
Wat er uiteindelijk van het spectaculaire ontwerp overblijft, is nog even de vraag. De elektrische supercar gooide vorig jaar tijdens de onthulling in Californië hoge ogen met zijn design. Zo was er de mogelijkheid om de bestuurdersstoel, het stuur en de instrumentcluster te verschuiven, zodat de Audi van een eenzitter (met de stoel in het midden, à la McLaren Speedtail) naar een tweezitter (met bestuurder en passagier naast elkaar).
Solid-statetechniek
Volgens Audi is de PB18 uitgerust met een solid-state batterij met een capaciteit van 95kWh. Dit nieuwe type batterij zou onder andere voor een snellere laadtijd zorgen, waardoor de PB18 in slechts 15 minuten opgeladen zou kunnen worden voor een actieradius van 500 kilometer. Mogelijk dat Audi voor het productiemodel gewoon gebruikmaakt van lithium-ion batterijen.
Drie elektromotoren
De concept car is voorzien van drie elektromotoren: één op de vooras en twee op de achteras. Samen leveren ze 680 pk en 830 Nm koppel. Kortstondig is er zelfs 775 pk beschikbaar. Dat zou genoeg moeten zijn voor een sprint naar 100 km/h in zo’n 2 seconden.
Twaalf e-trons in zes jaar
Sinds dit jaar levert Audi de e-tron, zijn eerste volledig elektrische SUV. Later komt daar de compactere e-tron Sportback bij en volgend jaar de e-tron GT, een vierdeurs coupé gebaseerd op de techniek van de Porsche Taycan. Wanneer we een eerste eigenaar kunnen feliciteren met zijn nieuwe PB18 is nog onduidelijk. Audi wil in de komende zes jaar maar liefst twaalf elektrische modellen op de markt brengen.
Lees ook:
Ook interessant
-
Lezerspost: ‘ik lees vanwege autoliefde, niet voor politieke mening’
-
Let op! Kans dat jij nu een aanrijding krijgt, is om deze reden groter
-
Deze kleine Duitse occasion is goedkoop om dagelijks te rijden
-
Volkswagen? Nee, bedankt! Urkers zijn stapelgek op dít automerk
-
Zeekr wordt alweer afgetroefd: Huawei heeft nóg snellere snellader
-
Zeekr lacht om BYD en komt met krankzinnig snelle snellader
-
Onzekerheid hindert particuliere EV-occasionmarkt
-
Allerslechtste racegame ooit komt terug: wordt het een hit?
-
Deze auto’s worden het hardst getroffen door de Trump’s tarieven
-
Stop je playlist! Deze artiest maakt jou een betere bestuurder
-
Wat is een verkeerscamera en moet je ervoor remmen?
-
Peter kocht de Citroën 2CV die hij vroeger als Dinky Toy had