Audi presteert onder de maat, dus moet directeur nu al ophoepelen
Vorsprung durch Technik? Echt niet. Audi blijft op het gebied van technologie en elektrisch aanbod achter bij BMW en Mercedes-Benz. Daarom moet Markus Duesmann, die sinds 2020 algemeen directeur is, nu al ophoepelen.
Dat Audi een beetje aan het kwakkelen is, verzinnen wij niet zelf. Oliver Blume, topman van de Volkswagen Group, sprak recent zijn zorgen al uit over de beperkte vooruitgang die Audi boekt op technologiegebied. Hij haalde zelfs aan dat Tesla in Q1 van dit jaar meer auto’s verkocht dan Audi.
Audi-baas wordt beleefd bedankt
Duesmann wordt daarop aangekeken en moet binnenkort zijn biezen pakken. Hij wordt per 1 september vervangen door Gernot Döllner, die nu strategiebaas is van de Volkswagen Group.
In een persbericht wordt Duesmann natuurlijk beleefd bedankt voor zijn tijd als CEO, maar in werkelijkheid vertrekt hij niet onder fijne omstandigheden. Binnen het topmanagement heeft hij nauwelijks meer steun.
Audi verliest in China terrein
De wereldwijde verkopen van Audi zijn in het afgelopen jaar weliswaar gestegen, maar het Duitse premiummerk verliest veel terrein in China en is een stuk langzamer met het uitrollen van elektrische modellen dan BMW en Mercedes.
Audi-baas Rupert Stadler was een beetje dom! Geeft rol in dieselgate toe
Oliver Blume was niet mals toen hij een week geleden over Audi sprak. Door softwareproblemen loopt de introductie van nieuwe, elektrische modellen steeds meer vertraging op.
Project Artemis op het hakblok
Zo schreven we in december 2022 over het Artemis-project, dat moest uitmonden in een elektrische, deels autonome luxelimousine voor Audi, Porsche en Bentley. Het eerste Artemis-model had in 2024 op de markt moeten verschijnen. VW trok er eind vorig jaar de stekker uit.
Want begin 2022 begonnen er scheurtjes te ontstaan in het prestigeproject van de Volkswagen Group. Porsche kondigde aan uit de samenwerking te stappen en moest daarvoor naar verluidt 100 miljoen euro betalen ter compensatie.
Huh?! Deze Bentley Continental GT viert een Audi-overwinning op Le Mans
Het Artemis-project moest geavanceerde elektrische auto’s met Level 4-autonomiteit opleveren. Het is de ontwikkelaars echter niet gelukt om op dat laatste gebied vooruitgang te boeken.
Softwareproblemen bij Volkswagen Group
De Volkswagen Group heeft al langer te maken met softwareproblemen. Daar werd onder meer de lancering van de Volkswagen ID.3 door geplaagd en het was de reden dat de elektrische Porsche Macan met meer dan een jaar werd uitgesteld.
Lees ook:
Ook interessant
-
Waarom je niet om de A4 hoeft te treuren
-
Chinezen kopen steeds minder Duitse auto’s en dat is een probleem
-
De Audi Q6 Sportback E-Tron koop je niet voor de ruimte, wél voor de range
-
Vernieuwde Auto E-tron GT oogt kwaaier dan ooit, maar is dat niet
-
Deze Duitse occasion van 20.000 euro biedt topkwaliteit
-
Prijs Audi A6 e-tron bekend: iets goedkoper dan BMW-concurrent
-
Geen diesel! Geen SQ5! Nieuwe Audi Q5 alleen als plug-in naar Nederland
-
Audi belooft dat nieuwe RS3 beter is dan ooit: dit is er veranderd
-
Waarom je bij de Audi A6 E-Tron niet moet bumperkleven.
-
Oef! Het dashboard van de Audi A5 is niet mooi zonder passagiersdisplay
-
Voor 15.000 euro heb je deze serieuze premium-occasion
-
Vaarwel Audi A4! Dit is zijn opvolger, de nieuwe Audi A5