Autovisie
Autovisie Nieuws 9 mrt 2021
Leestijd: 3 minuten

Audi Q4 E-tron laat zich half zien

Met de E-tron GT, die direct ook in de RS-uitmonstering verscheen, zet Audi zijn elektrische halo-car neer. Hoewel die grote elektro-sportsedan het merk een imagoboost moet geven, is de eerstvolgende E-tron-versie vele malen belangrijker. Het is de Q4 E-tron waarmee de Duitsers grote volumes willen gaan draaien.

De Q4 E-tron is aanstaande. Hij zou oorspronkelijk op de Autosalon van Genève debuteren, maar de 2021-editie van die belangrijke tentoonstelling werd vanwege de coronacrisis geschrapt. Het is nu wachten op het moment dat het elektrische kuiken uit zijn ei komt. Het afpellen van de eierschaal is in ieder geval gestart. Het dashboard is nu voor het eerst zichtbaar. Voor het exterieurontwerp is het blijkbaar nog te vroeg.

Studiemodellen Q4 E-tron

Afgelopen jaren presenteerde Audi de Q4 E-tron al als studiemodel. Zowel de SUV als de Sportback-variant werden in die vaak fantasierijke vorm gepresenteerd, maar futuristisch en exotisch waren de twee niet. De ontwerpen waren gebaseerd op de definitieve designs, waarna ze zijn opgeleukt. Veel wijken de productiemodellen dan ook niet van de conceptversies af.

Genève 2019 – Audi Q4 E-tron laat elektrotoekomst Audi zien

Head-up display

Audi start met het onthullen van de Q4 E-tron vanuit binnen. De eerste officiële foto’s van het dashboard zijn de wereld ingestuurd. Opvallende details zijn het geïntegreerde logo van de vier ringen in het hart van het stuurwiel, terwijl de wielrand zelf door zijn afwijkende vorm ook direct in het oog springt. Net als in de E-tron GT staat de middensectie opvallend naar de bestuurder gedraaid. Centraal in het dashboard staat een digitaal scherm en ook het instrumentarium bestaat uit een display. Tot zover niets nieuws.

Voor wie meer informatie wenst, komt Audi met een head-up display. Volgens de Duitsers een sterk verbeterd systeem dan we tot op heden hebben gezien. Door de informatie als het ware ‘op de weg te projecten’ is de informatie duidelijker, zo stelt het merk. Bovendien zie je als bestuurder direct in welke rijstrook je moet rijden en waar je van de weg af moet, indien je je navigatiesysteem hebt ingeschakeld. Het systeem is zo ingericht dat het lijkt alsof de informatie verder van je vandaan wordt geprojecteerd, waardoor het diepteverschil kleiner is. Dat is veiliger.

Softtop-cabrio

Voor Audi is de Q4 E-tron het eerste model op basis van Volkswagens MEB-architectuur. Op deze modulaire architectuur voor louter elektrisch aangedreven wielen zullen uiteindelijk minimaal drie Q4-varianten komen. Naast de SUV en Sportback volgt ook een softtop-cabrio met twee deuren. Voordat het zover is, brengt Audi de SUV-variant. Deze meet 4,59 meter in de lengte en reikt in de breedte en hoogte tot achtereenvolgens 1,87 en 1,61 meter. Daarmee is de maatvoering nagenoeg gelijk aan die van broedermodel Volkswagen ID.4. Met 2,76 meter is de wielbasis een centimetertje korter.

Jumbobox

Binnen genoemde afmetingen biedt de Q4 E-tron plaats aan vijf personen. Opvallend is dat de achterpassagiers zeven centimeter hoger zitten dan de voorste inzittenden. Volgens Audi gaat deze theateropstelling niet ten koste van de hoofdruimte achterin. Anders gezegd, er zou nog steeds voldoende bewegingsvrijheid voor volwassenen op de tweede zitrij zijn. Het accupakket van de Q4 is verwerkt in de vlakke vloer. Het merk claimt dat het interieur tal van opbergmogelijkheden kent. In totaliteit is er bijna 25 liter aan opbergmogelijkheden aanwezig, inclusief een ‘jumbobox’ tussen de voorstoelen en een bekerhouder in de voorste deurpanelen. Voor wie grotere spullen wil vervoeren, de bagageruimte meet 520 liter. Na het neerklappen van de achterbank kun je 1490 liter aan artikelen kwijt. De hoedenplank kun je vervolgens onder de laadvloer kwijt.

Audi Q4 E-tron bij de dealer

Audi brengt de Q4 E-tron in de tweede helft van 2021 op de markt. De Sportback zal ook nog dit jaar bij de dealer verschijnen.

Over het technische deel laat Audi nog niets kwijt, maar de autobouwer maakt gebruik van bouwstenen en dat zijn dezelfde componenten als Volkswagen voor de ID.3 en ID.4 en Skoda voor de reeds aangekondigde Enyaq gebruikt. Audi Q4 e-tron

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.