Audi Q4 Sportback staat ook al klaar
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F07%2FAudi-Q4-Sportback-e-tron-concept-5.jpg)
Nog voordat Audi de elektrisch aangedreven Q4 heeft gepresenteerd, komt het al met een tweede conceptmodel van de Q4. Dit maal niet een evolutie van het SUV-type, maar een nieuwe carrosserievariant! Audi brengt de Q4 als SUV en als Sportback.
Dit is hem dan, de Audi Q4 Sportback. Het gaat nog om een studiemodel, maar het moet gek lopen wil de auto niet in deze vorm en aankleding in productie gaan. Hij meet 4,61 meter, 1,90 meter breed en 1,60 meter hoog. Daarmee is de Sportback een volle centimeter langer dan de SUV-variant, waarmee hij zijn technische basis deelt. De twee staan op het MEB-platform. Voor Audi is dit de eerste maal dat de architectuur als basis voor een van zijn modellen dient. De e-tron staat op een zelfstandig platform, dat mogelijk maar één generatie meegaat.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F07%2FAudi-Q4-Sportback-e-tron-concept-4.jpg)
Twee elektromotoren
De bodemsectie van de Q4 is het tweede van in totaal vier dat de autobouwer voor zijn elektrische modellen in petto heeft. De architectuur deelt het merk met de andere merken uit de Volkswagen Groep. Het moedermerk heeft onder andere de ID.3 al voorgesteld en Seat gaat het gebruiken voor zijn El-Born, terwijl Skoda op dezelfde lay-out de Enyaq introduceert. In het geval van de Q4 bestaat de elektrische aandrijflijn uit twee elektromotoren met een systeemvermogen van 225 kW. De aandrijfkrachten worden over de vier wielen verdeeld, zij het zonder mechanische verbinding tussen de voor- en achteras. Elke elektromotor drijft een as aan. Op de vooras rust een elektromotor met een vermogen van 75 kW. Op de achteras monteert Audi een elektrische krachtbron van 150 kW.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F07%2FAudi-Q4-Sportback-e-tron-concept-6.jpg)
Achterwielaandrijving
Onder normale omstandigheden maken de Q4 en Q4 Sportback alleen gebruik van de achterste motor. Wanneer meer trekkracht nodig is, springt de voorste elektromotor bij. Voor de voeding van de elektromotoren zorgt een 510 kilogram zware batterij van 82 kWh. Daarmee zou je op papier 450 kilometer kunnen afleggen. In een later stadium komen er meer motorvarianten beschikbaar. Tevens verschijnt er een louter op de achterwielen aangedreven versie, die 500 km op een volle batterij haalt. De Q4 Sportback is in staat om de acceleratie van stilstand naar 100 km/h in 6,3 seconden af te ronden. De topsnelheid is begrensd op 180 km/h.
Actieradius
Waar de carrosserievorm van de E-tron Sportback voor een gunstigere aerodynamica zorgt en dus tot een grotere reikwijdte komt, daar kan Audi nog niet aangeven wat het verschil in actieradius tussen de Q4 en Q4 Sportback is.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F07%2FAudi-Q4-Sportback-e-tron-concept-3.jpg)
Onthulling voorjaar 2021
Op het definitieve model is het nog even wachten. De Duitsers plannen de onthulling voor de Autosalon van Genève 2021. Mocht die autotentoonstelling toch niet plaatshebben, dan zal de fabrikant voor een alternatieve presentatie kiezen. De productie van de Q4 Sportback start kort na zijn onthulling, wat weer enkele weken na de productiestart van de Q4 SUV is.
Lees ook:
Ook interessant
-
Deze vergeten elektrische auto koop je voor minder dan 3.000 euro
-
Volgens CEO is V8 voor AMG-rijders niet belangrijk
-
Lezerspost: ‘ik lees vanwege autoliefde, niet voor politieke mening’
-
Let op! Kans dat jij nu een aanrijding krijgt, is om deze reden groter
-
Deze kleine Duitse occasion is goedkoop om dagelijks te rijden
-
Volkswagen? Nee, bedankt! Urkers zijn stapelgek op dít automerk
-
Zeekr wordt alweer afgetroefd: Huawei heeft nóg snellere snellader
-
Zeekr lacht om BYD en komt met krankzinnig snelle snellader
-
Onzekerheid hindert particuliere EV-occasionmarkt
-
Allerslechtste racegame ooit komt terug: wordt het een hit?
-
Deze auto’s worden het hardst getroffen door de Trump’s tarieven
-
Stop je playlist! Deze artiest maakt jou een betere bestuurder