Audi R18 Le Mans-racer blijft dieselaangedreven
Hebben de makers van Star Wars: The Force Awakens net Darth Vaders vierwieler onthuld? Nee, deze duistere machine is Audi’s nieuwe R18 E-Tron Quattro, die vasthoudt aan dieselaandrijving.
Dieselgate heeft op een andere manier echter wel invloed op het raceprogramma van Audi. Net als Porsche schroeft het merk met de ringen zijn inzet terug. Beide constructeurs verschijnen niet langer met drie auto’s aan de start van de 24 uur van Le Mans, maar met twee. Die stap is onderdeel van een omvangrijk bezuinigingsoffensief dat de Volkswagen Group is begonnen om de kosten van het omvangrijke NOx-schandaal te kunnen betalen.
“Dieselgate heeft invloed op het raceprogramma van Audi en Porsche”
De nieuwe R18 is nog steeds een LMP1-racer, maar komt nu uit in de 6 megajoule-subklasse in plaats van in de 4 megajoule-subklasse. Dat betekent onder meer dan de Audi niet langer een vliegwiel gebruikt om energie op te slaan, maar een lithium-ion batterij. De concurrenten van Porsche en Toyota gebruiken benzinemotoren en komen uit in de 8 megajoule-klasse. De R18’s worden bestuurd door Andre Lotterer, Benoit Treluyer, Marcel Fassler, Loic Duval, Lucas di Grassi en Oliver Jarvis.
Lees ook:
Ook interessant
-
Subsidiepot nieuwe elektrische auto leeg! Koop nog snel een gebruikte EV
-
Nieuwe Hyundai Ioniq 9 is 7-zits vlaggenschip met flinke range
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?