De orderboeken voor de Audi R8 e-tron zijn na anderhalf jaar alweer gesloten. Het merk bouwt de laatste exemplaren nog en daarna is het gedaan met de elektrische supercar.

audi_r8_e-tron_piloted_driving_conceptaudi_r8_e-tron_piloted_driving_concept


1 miljoen euro

Audi toonde de productieversie van de elektrische R8 voor het eerst op de Autosalon van Genève in 2015. Hij kwam nooit in de prijslijsten te staan, maar werd alleen op speciale bestelling gemaakt. De prijs? Een miljoen euro. Daarmee is de R8 e-tron bijna vierkeer zo duur als de duurste R8, de V10 Plus met 610 pk. Het was de enige achterwielaangedreven R8. Audi koos er namelijk voor om de auto twee achterin geplaatste elektromotoren te geven. Met een vermogen van 462 pk was het ook de minst krachtige nieuwe R8, al compenseerde het koppel van 920 Nm wel. Nul naar honderd doet de elektrische R8 in 3,9 tellen, zeven tienden trager dan de V10 Plus.

Geen succes

In gesprek met het Amerikaanse Car & Driver laat een medewerker van Audi weten dat er 'minder dan 100' zijn verkocht. Een precies nummer wordt niet gegeven door de fabrikant, dus daar zullen we het mee moeten doen. Daarmee is de auto nog altijd een stuk populairder dan de Mercedes-Benz SLS AMG Electric Drive, de elektrische SLS, die in 2013 op de markt kwam. Die auto was niet alleen een stuk voordeliger met een vanafprijs van 375.000 euro, maar ook krachtiger. De elektrische SLS AMG heeft vier elektromotoren met in totaal 740 pk.

Elektrisch

Toch is de hele exercitie niet voor niks geweest. De R8 e-tron had een geavanceerd laadsysteem waarmee hij zowel op gelijkstroom als op wisselstroom kon snelladen. In minder dan twee uur was het accupakket van 92 kWh op te laden, waarna het goed was voor een range van 450 kilometer. Een deel van de techniek gaan we zien in de Q6 e-tron, die in 2018 in productie moet gaan.

De elektrische Audi R8 e-tron.De elektrische Audi R8 e-tron.


De elektrische Audi R8 e-tron.