Audi RS 4 Avant nogmaals opgefrist
Nadat we enige tijd geleden werden getrakteerd op de RS 5, RS 6 Avant en RS 7 komt Audi nu met wat minder imposant nieuws: een opgefrist uiterlijk voor de Audi RS 4 Avant.
Het is het jaar van de RS bij Audi en dat is te merken ook. De autofabrikant komt over de brug met zes RS-modellen voor het eind van dit jaar. Een groot gedeelte hiervan is al geweest en we zijn dan ook bij de een na laatste in de rij aangekomen: De RS 4. En daar heeft Audi eigenlijk maar weinig moeite in gestoken.
Grotere grille
De Audi RS 4 Avant was ondertussen wel weer een keer toe aan een update. De vernieuwde S4 kwam eerder dit jaar uit en dan kan het topmodel niet achterblijven. En we krijgen wat we verwachten: een uiterlijk dat in lijn is getrokken met de gehele A4/S4 line-up. Ietwat andere lampen, een grotere grille met een extra gleuf tussen de motorkap en ietwat andere bumpers. Daar is het wel mee gezegd.
Helaas vond Audi het ook niet nodig om iets met de 2,9 liter V6 met twee turbo’s te doen. Deze blijft onveranderd goed voor 450 pk en 600 Nm en stuurt hij al zijn vermogen naar alle vier de wielen. Daarmee moet hij binnen 4,1 seconden op de 100 km/h zitten en ligt zijn topsnelheid op de 280 km/h.
MMI-knop
Binnenin hoeven we ook niet al te veel veranderingen te verwachten. Audi laat namelijk alleen weten dat de ronde MMI-knop ook uit deze vierwieler is gehaald. Ook hier is hij vervangen voor een 10,1 touchscreen waarmee het gehele infotainmentsysteem aangestuurd kan worden.
De vernieuwde Audi RS 4 Avant wordt in december bij de Nederlandse dealers verwacht. Prijzen laat Audi nog niet weten. Wel mogen we vertellen dat de powerstation in de nieuwe kleuren Turbo blauw en Tango rood metallic leverbaar zal zijn. En als je echt gek wil doen, dan kan je bij Audi exclusive aankloppen. Zij spuiten de RS 4 graag in Nogaro blauw, de kleur die de oer-RS, de RS 2 Avant uit 1994 ook droeg.
Audi RS Q8
En nu de RS 4 is vernieuwd, is het wachten op de laatste nieuwe RS van dit jaar: de Audi RS Q8. Hoe krachtig deze kolos gaat worden is nog even de vraag. Het lijkt logisch dat de RS Q8 de V8 uit de RS 6 en RS 7 meekrijgt. Maar daarmee zou hij qua vermogen te dichtbij de Lamborghini Urus komen. En dat kan natuurlijk niet.
Lees ook:
Ook interessant
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?
-
Porsche 911 GT3 verandert in Ford Mustang tijdens dragrace
-
Ultieme grijs kenteken-beuker: Ford F-150 met supercharged V8