Sjors ten Tije
Sjors ten Tije Nieuws 11 jun 2021
Leestijd: 2 minuten

Binnen tien jaar heeft elke Audi RS een elektromotor

Juist, elk RS-model van Audi heeft binnen tien jaar een elektromotor, al dan niet in combinatie met een conventionele krachtbron met cilinders. Dat laat de Duitse autobouwer via een officiële verklaring weten.

Dat elektrificatie de toekomst is, mag wel duidelijk zijn. Veel fabrikanten hebben al laten weten de verbrandingsmotor binnen afzienbare tijd vaarwel te zeggen. Bentley, Fiat, Mini en Volvo: zomaar een paar merken die vanaf 2030 enkel nog elektromotoren gaan aanbieden. Audi heeft nog niet zo’n hard statement gemaakt, al heeft de fabrikant al wel gemeld geen volledig nieuwe verbrandingsmotoren meer te ontwikkelen.

Mild-hybride

En dus moet ook de geliefde RS-divisie van Audi geloven aan elektrificatie. Dat is momenteel natuurlijk al het geval, omdat men in Ingolstadt onlangs de eerste volledig elektrische Audi RS presenteerde. Het gaat om de E-tron GT, het minder krachtige broertje van de Porsche Taycan. Maar ook de rest van het RS-gamma kan zich gaan opmaken voor een elektromotor. De RS 6 Avant, RS 7 Sportback en RS Q8 zijn op papier bovendien milde hybrides, door de toevoeging van een 48 volt-systeem.

Knallen met de dikste Audi RS 6 die er is: de ABT RS 6-R

Audi RS 6 Avant
Audi RS 6 Avant

De komende jaren worden die elektromotoren steeds groter, want een groot deel van de RS-modellen van Audi zullen in de nabije toekomst een PHEV zijn. Binnen vier jaar zegt Audi al de helft van het RS-gamma te hebben geëlektrificeerd. Rond het jaar 2026 zal dat zelfs voor 80 procent van de performance-modellen gelden. In 2030 zal elke Audi RS dan een plug-in hybride of volledig elektrisch model zijn.

Audi RS is succesvol

Audi zal wel moeten, omdat de RS-lijn zeer succesvol is. Zo wordt in Nederland het aantal verkooppunten van RS-modellen al verdubbeld. En als je veel modellen verkoopt die veel CO2 uitstoten, heeft dat natuurlijk een negatieve invloed op het halen van de emissie-eisen die de Europese Unie heeft opgesteld. Plug-in hybride-aandrijflijnen zijn dus noodzakelijk om de bloedlijn in leven te houden.

Audi A6 E-tron is niet eerste model op PPE-basis

Daarnaast zullen er meer volledig elektrische RS-modellen verschijnen. Of er van de Q4 E-tron een rasechte RS-variant verschijnt, is de vraag. Maar binnen een paar jaar presenteert de autobouwer ook een elektrische Q6 en A6, waarvan hoogstwaarschijnlijk wel performance-versies zullen verschijnen. Een RS6 E-tron is zelfs al door de fabrikant bevestigd. Naar verwachting laat die auto zich rond het jaar 2024 zien.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.