Audi RS Q3 Performance heeft nog grotere spierballen
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F02%2FA160508_large-e1454588387271.jpg)
Wie denkt dat het RS-label binnen de Audi-gelederen synoniem staat voor ‘performance’ heeft het blijkbaar mis, want de autobouwer brengt naast de normale (voor zover je daarvan kunt spreken) RS-versies ook nog sterkere Performance-uitvoeringen op de markt. Na de RS6 en RS7 Performance is het nu de beurt aan de RS Q3 Performance.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F02%2FA160505_large-e1454588365403.jpg)
Het RS Performance-recept is eenvoudig. Audi put nog meer vermogen uit een krachtbron, zorgt voor een nog dynamischere onderstelafstelling en kleedt de Performance-versie nog bijzonderder aan. Voor de RS Q3 betekent dat een vermogenswinst van 27 pk. De vijfcilinder turbomotor met een slagvolume van afgerond 2,5 liter perst er nu 367 pk uit. Dat is ondertussen al 57 pk meer dan de oorspronkelijke versie, die na een lichte restyling is opgepept tot 340 pk. De maximum trekkracht stijgt met 15 Nm tot 465 Nm, wat van 1625 tot 5550 tpm voorhanden is. De standaard-RS Q3 blijft overigens bestaan.
De Performance is bedoeld voor mensen die altijd meer willen en het maximale uit hun SUV willen halen. Met de Performance troef je dan ook de reguliere RS Q3 af als het om acceleratie en topsnelheid gaat. Voor het sprintje 0-100 km/h heb je in de topversie slechts 4,4 seconden nodig, een winst van liefst 0,4 tellen. De topsnelheid ligt met 270 km/h precies 20 km/h hoger, maar dat is slechts een kwestie van de elektronische begrenzer opnieuw afregelen. Bij de motorupgrade blijft het niet. Audi’s ingenieurs hebben een grotere bijdrage moeten leveren om het Performance-label waarde te geven. De vierwielaandrijver beschikt over een aangepaste wielophanging, waarbij de koets twee hele centimeters lager boven het asfalt hangt. Optioneel kan voor de elektronische ‘dampercontrol’ gekozen worden, waarbij handmatig tussen de rijkarakteristieken Comfort, Auto en Dynamic kan worden geschakeld.
Om ook de uitstraling ten opzichte van de RS Q3 zonder Performance-benaming meerwaarde te geven beschikt het topmodel over specifieke afwerkingselementen in matt titanium-kleur, zoals de omlijstingen van de grille en ramen, alsmede de dakrails en buitenspiegelbehuizing. Audi zet de SUV op 20 inch lichtmetalen wielen in vijfspaaks V-design, waar rode (of optioneel zwarte) remklauwen met RS-logo’s achter schuil gaan.
Geïnteresseerd? Ren niet meteen naar de dealers. De bestelformulieren worden snel uitgeleverd, maar op de auto is het tot het tweede kwartaal 2016 wachten. De standaard RS Q3 kost 83 mille. De meerprijs voor het Performance-label is niet bekend.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F02%2FA160509_large-e1454588398141.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F02%2FA160507_large-e1454588374332.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F02%2FA160508_large-e1454588387271.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F02%2FA160496_large-e1454588345258.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F02%2FA160502_large-e1454588355462.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F02%2FA160495_large-e1454588335698.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F02%2FA160509_large-e1454588398141.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F02%2FA160507_large-e1454588374332.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F02%2FA160508_large-e1454588387271.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F02%2FA160496_large-e1454588345258.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F02%2FA160502_large-e1454588355462.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F02%2FA160495_large-e1454588335698.jpg)
Lees ook:
Ook interessant
-
Lezerspost: ‘ik lees vanwege autoliefde, niet voor politieke mening’
-
Let op! Kans dat jij nu een aanrijding krijgt, is om deze reden groter
-
Deze kleine Duitse occasion is goedkoop om dagelijks te rijden
-
Volkswagen? Nee, bedankt! Urkers zijn stapelgek op dít automerk
-
Zeekr wordt alweer afgetroefd: Huawei heeft nóg snellere snellader
-
Zeekr lacht om BYD en komt met krankzinnig snelle snellader
-
Onzekerheid hindert particuliere EV-occasionmarkt
-
Allerslechtste racegame ooit komt terug: wordt het een hit?
-
Deze auto’s worden het hardst getroffen door de Trump’s tarieven
-
Stop je playlist! Deze artiest maakt jou een betere bestuurder
-
Wat is een verkeerscamera en moet je ervoor remmen?
-
Peter kocht de Citroën 2CV die hij vroeger als Dinky Toy had