Audi RS Q3 Performance heeft nog grotere spierballen
Wie denkt dat het RS-label binnen de Audi-gelederen synoniem staat voor ‘performance’ heeft het blijkbaar mis, want de autobouwer brengt naast de normale (voor zover je daarvan kunt spreken) RS-versies ook nog sterkere Performance-uitvoeringen op de markt. Na de RS6 en RS7 Performance is het nu de beurt aan de RS Q3 Performance.
Het RS Performance-recept is eenvoudig. Audi put nog meer vermogen uit een krachtbron, zorgt voor een nog dynamischere onderstelafstelling en kleedt de Performance-versie nog bijzonderder aan. Voor de RS Q3 betekent dat een vermogenswinst van 27 pk. De vijfcilinder turbomotor met een slagvolume van afgerond 2,5 liter perst er nu 367 pk uit. Dat is ondertussen al 57 pk meer dan de oorspronkelijke versie, die na een lichte restyling is opgepept tot 340 pk. De maximum trekkracht stijgt met 15 Nm tot 465 Nm, wat van 1625 tot 5550 tpm voorhanden is. De standaard-RS Q3 blijft overigens bestaan.
“De vijfcilinder turbomotor met een slagvolume van 2,5 liter perst er nu 367 pk uit”
De Performance is bedoeld voor mensen die altijd meer willen en het maximale uit hun SUV willen halen. Met de Performance troef je dan ook de reguliere RS Q3 af als het om acceleratie en topsnelheid gaat. Voor het sprintje 0-100 km/h heb je in de topversie slechts 4,4 seconden nodig, een winst van liefst 0,4 tellen. De topsnelheid ligt met 270 km/h precies 20 km/h hoger, maar dat is slechts een kwestie van de elektronische begrenzer opnieuw afregelen. Bij de motorupgrade blijft het niet. Audi’s ingenieurs hebben een grotere bijdrage moeten leveren om het Performance-label waarde te geven. De vierwielaandrijver beschikt over een aangepaste wielophanging, waarbij de koets twee hele centimeters lager boven het asfalt hangt. Optioneel kan voor de elektronische ‘dampercontrol’ gekozen worden, waarbij handmatig tussen de rijkarakteristieken Comfort, Auto en Dynamic kan worden geschakeld.
Om ook de uitstraling ten opzichte van de RS Q3 zonder Performance-benaming meerwaarde te geven beschikt het topmodel over specifieke afwerkingselementen in matt titanium-kleur, zoals de omlijstingen van de grille en ramen, alsmede de dakrails en buitenspiegelbehuizing. Audi zet de SUV op 20 inch lichtmetalen wielen in vijfspaaks V-design, waar rode (of optioneel zwarte) remklauwen met RS-logo’s achter schuil gaan.
Geïnteresseerd? Ren niet meteen naar de dealers. De bestelformulieren worden snel uitgeleverd, maar op de auto is het tot het tweede kwartaal 2016 wachten. De standaard RS Q3 kost 83 mille. De meerprijs voor het Performance-label is niet bekend.
Lees ook:
Ook interessant
-
Zo schakel je in een Tesla als het scherm breekt
-
Volkswagen die zelfs Duitsers niet kennen | Sjoerds Weetjes 427
-
100.000 LPG-rijders komen goed weg: korting wegenbelasting blijft
-
Kan het nóg extremer? Porsche levert 911 GT3 RS nu ook zo
-
Subsidiepot nieuwe elektrische auto leeg! Koop nog snel een gebruikte EV
-
Nieuwe Hyundai Ioniq 9 is 7-zits vlaggenschip met flinke range
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten