Autovisie
Autovisie Nieuws 5 feb 2020
Leestijd: 3 minuten

Audi S3 met 310 pk staat klaar

Of de nieuwe Audi A3 Sportback al afgelopen jaar er had moeten zijn, geeft Audi niet aan. Feit is dat de vijfdeurs hatchback zijn werelddebuut beleefd op de Autosalon van Genève. Van 5 tot en met 15 maart staat de middenklasser in het Geneefse PalExpo. Vooruitlopend op dat publieksoptreden kon Autovisie al kennis met de nieuweling maken.

De A3 Sportback volgt in de slipstream van de Volkswagen Golf, Skoda Octavia en Seat Leon, die allemaal reeds zijn getoond maar pas tussen één en drie maanden op de markt komen. De A3 Sportback komt van het kwartet als laatste, zoals het er nu naar uitziet. Hij deelt veel techniek met de andere drie telgen van de Volkswagen Groep, zoals de productlijn dat al heel zijn leven doet.

MQB Evo

We zijn aanbeland bij de vierde generatie, maar het platform gaat aan zijn tweede levensfase beginnen. Het is de zogeheten MQB Evo-architectuur, waarbij de wielbasis en buitenafmetingen iets zullen groeien. Het koetswerk is compleet nieuw, net als de aandrijflijnen en de aankleding. Audi trapt af met de vijfdeurs Sportback. De Limousine verschijnt korte tijd na de hatchback. Of er een Cabriolet volgt, is nog niet door Audi bevestigd. Overigens ook niet ontkend. Vast staat dat de RS3 een vervolg krijgt en er komt ook weer een S3, want dat model staat hieronder afgebeeld. De auto is weliswaar gecamoufleerd, maar onder de folie zijn geen dikke schuimrubberen matten aangebracht die het definitieve lijnenspel verhullen. Zoals je de auto ziet, zo komt hij er. En ja, het design lijkt op dat van het bestaande type, wat we van Audi gewend zijn. De autobouwer laat echter weten dat de gelijkenissen met de vorige editie kleiner dan ooit zijn.

Audi S3 Sportback Audi A3 Sportback

Quattro

Audi laat nog niets los over de nieuwste generatie. Alle details zullen begin maart de wereld in worden gestuurd, maar over het Quattro-systeem praten de Duitse ingenieurs wel. Wederom kiest de autobouwer voor een vierwielaandrijfsysteem met Haldex-koppeling. Binnen het systeem is een Torque Vectoring System nieuw, al zal het later voorhanden komen. Audi laat elektronisch de binnenste wielen afremmen om zo de bochtstabiliteit te verbeteren en de potentiele snelheid te verhogen. De RS3 en S3 krijgen de technologie standaard. Op de minder potente motorversies zal het optioneel verkrijgbaar worden.

Drive Select

Zoals de hardware voor het Quattro-systeem hetzelfde is als voorheen maar de software totaal anders, geldt dat ook voor de elektronisch aangestuurde dempers. Via de Drive Select-knop kun je de afstelling van het onderstel bepalen, waarbij Comfort erg comfortabel is en Dynamic een tandje harder.

2.0 TFSI 310 pk

De aandrijfkrachten in het geval van de S3 komen van een 1.984 cc viercilinder met directe inspuiting en turbo. De motor komt ook in onder andere de Golf R van Volkswagen te hangen, zij het met meer vermogen. Waar de Golf R met 333 pk voor de dag komt, daar moet de S3 het stellen met 310 pk op de vier aangedreven wielen. De krachtbron levert 10 pk meer vermogen dan het huidige model, waarvan de productie op zijn eind loopt.

Virtual Display

Audi verspreidt bijgaande foto’s zelf, maar het binnenwerk houdt de fabrikant nog geheim. Autovisie heeft reeds een blik kunnen werpen op het compleet nieuwe dashboard. Net als bij zijn bloedbroeders vallen direct de twee digitale schermen op. Centraal in het dashboard staat een 10,1 inch groot scherm, terwijl achter het stuurwiel -aan de onderzijde afgevlakt in de S3- een 10,25 of 12,3 inch Virtual Cockpit. Op de verlichting en airconditioning na bedien je bijna alles via het centrale scherm.

Audi S3 Sportback Audi A3 Sportback

Motorengamma

Naast de 310 pk sterke 2.0-turbomotor komt de A3 Sportback met verschillende benzine- en dieselmotoren. Hoe het programma eruit komt te zien, houdt Audi nog even voor zichzelf, maar het zou raar zijn als de 1.0-driecilinder en 1.5-viercilinder met respectievelijk 110 en 150 pk geen deel van het leveringsprogramma zullen uitmaken. In maart weten we meer.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het interessantste autonieuws rechtstreeks in je inbox

Meld je aan voor de Autovisie nieuwsbrief, dan praten wij je ieder weekend bij over het interessantste autonieuws.