Audi S8 V10: Lamborghini in driedelig grijs
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F04%2FIMG_0388.jpg)
Waarom de Audi S8 zo’n opengesperde muil heeft? Simpel! Omdat hij het grootste en belangrijkste deel van een Lamborghini Gallardo heeft ingeslikt: zijn schreeuwende, krijsende, stampende 5,2 liter V10.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F04%2FIMG_0344.jpg)
Is dat een feest? Ja en nee. De Lambo-tiencilinder is weliswaar teruggetuned van 500 pk naar 450 pk, maar heeft nog steeds genoeg spierballen om de bijna twee ton wegende S8 in 5,1 seconden van 0 naar 100 km/h te slingeren en door naar een elektronisch begrensde topsnelheid van 250 km/h. De krachtbron wil daarbij wel graag op toeren gehouden worden, want zijn maximale vermogen komt pas vrij bij 7.000 tpm.
Geen straf natuurlijk, want in de Lamborghini Gallardo staat die hoogtoerige natuur garant voor een huil waarvan je haren overeind gaan staan. De V10 klinkt diep en melodisch, alsof hij niet op Euro 98 loopt, maar op stukjes Plácido Domingo, José Carreras en Luciano Pavarotti. In de Audi daarentegen wordt hun lied gedempt door een flink pak geluidsisolatie, want de S8 moet bovenal functioneren als stille en comfortabele zakensedan.
En dat is tot op zekere hoogte jammer, want wil je wat van de tiencilinder horen, dan moet er toch echt een raampje open. Echter, voor sommige mensen zal de relatieve ingetogenheid van de Audi juist een unique selling point zijn. Kijk maar eens naar de S8. Zeker in het zwart of het zilvergrijs is het de ultieme Q-car, want eigenlijk verraden alleen de vier uitlaatpijpen en de V10-logo’s op de flanken zijn potentieel. En zijn dorst.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F04%2FIMG_0371.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F04%2FIMG_0357.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F04%2FIMG_0385.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F04%2FIMG_0371.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F04%2FIMG_0357.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F04%2FIMG_0385.jpg)
Want met een theoretisch verbruik van 1 op 7,5 ga je in de echte wereld al snel richting de 1 op 5 of slechter. Geen wonder dus dat Audi in de nieuwste generatie S8 heeft gekozen voor downsizing naar een V8 met twee turbo’s (520 pk, 4,2 seconden van 0 – 100 km/h). Een beslissing die ervoor heeft gezorgd dat deze tweede incarnatie – intern aangeduid als Typ D3/4E – een echte ‘laatste der Mohikanen’-zweem over zich heeft.
In het binnenste van deze S8 – die voor 29.950 euro te koop staat bij Van Leeuwen Auto’s in Kesteren – verraadt weinig zijn leeftijd. Alles ademt de kenmerkende Audi-kwaliteit uit en oogt na zeven jaar en 150.000 kilometer nog steeds bij de tijd. Alles behalve het navigatiesysteem dan, want niets verouderd zo snel als digitale technologie. De resolutie van het schermpje is laag en alles reageert op commando’s met een traagheid die we niet meer gewend zijn.
Het mag geen naam hebben. De Audi S8 is een fantastische vierwieler: snel, stijlvol en nog zakelijk verantwoord ook. Met zo’n schreeuwerige BMW M5 E60 kun je immers niet komen voorrijden bij een klant. Goed, het vliegensvlugge vlaggenschip uit Ingolstadt is verre van goedkoop en zijn V10 is een gigantische geldput, maar voor wie er de euro’s voor heeft, is de Audi een heerlijke gentleman’s express.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F04%2FIMG_0375.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F04%2FIMG_0352a-e1429440458488.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F04%2FIMG_0365.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F04%2FIMG_0375.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F04%2FIMG_0352a-e1429440458488.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F04%2FIMG_0365.jpg)
Lees ook:
Ook interessant
-
Lezerspost: ‘ik lees vanwege autoliefde, niet voor politieke mening’
-
Let op! Kans dat jij nu een aanrijding krijgt, is om deze reden groter
-
Deze kleine Duitse occasion is goedkoop om dagelijks te rijden
-
Volkswagen? Nee, bedankt! Urkers zijn stapelgek op dít automerk
-
Zeekr wordt alweer afgetroefd: Huawei heeft nóg snellere snellader
-
Zeekr lacht om BYD en komt met krankzinnig snelle snellader
-
Onzekerheid hindert particuliere EV-occasionmarkt
-
Allerslechtste racegame ooit komt terug: wordt het een hit?
-
Deze auto’s worden het hardst getroffen door de Trump’s tarieven
-
Stop je playlist! Deze artiest maakt jou een betere bestuurder
-
Wat is een verkeerscamera en moet je ervoor remmen?
-
Peter kocht de Citroën 2CV die hij vroeger als Dinky Toy had