Audi snapt zelf de modelnamen ook niet meer: dit is de nieuwe A6
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F03%2FA250134_large-e1741096131853.jpg)
Alle even cijfers waren volgens Audi gereserveerd voor elektrische auto’s en de oneven voor modellen met een verbrandingsmotor. Althans, dat was het idee. De nieuwe Audi A6 Avant heet namelijk nog steeds A6, ondanks dat het een model met een verbrandingsmotor is.
Tot nu toe heeft Audi de naamgeving alleen aangepast bij de A4, die nu als A5 door het leven gaat. Het is wachten tot de fabrikant deze strategie terugdraait – of misschien juist verder doorvoert.
De nieuwe Audi A6
Door alle verwarring rondom de modelnamen zou je bijna vergeten dat de Audi A6 grondig vernieuwd is. Het model staat op het nieuwe PPC-platform (Premium Platform Combustion), heeft een vernieuwd Audi-interieur en beschikt over geüpdatete aandrijflijnen.
Vernieuwd design
Qua design zijn er duidelijke wijzigingen zichtbaar. De koplampen en de grille zijn opnieuw vormgegeven. Verder zijn de deurgrepen nu verzonken, net als bij de elektrische Audi-modellen. Aan de achterkant wijkt de Audi A6 duidelijk af van de elektrische e-tron: de doorlopende LED-strook is niet direct gekoppeld aan de achterlichten, en de lichtunits worden geaccentueerd met zwarte details. Daarnaast heeft de brandstof-A6 een eigen onderbumper.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F03%2FA250138_large.jpg)
Het model is opnieuw iets gegroeid: hij is 6 centimeter langer en komt nu uit op bijna 5 meter. Dit resulteert in een bagageruimte van 503 liter, en met de achterbank plat kan er tot 1.534 liter worden meegenomen – tenminste, als je niet voor de plug-in hybride kiest.
Aandrijflijnen en prestaties Audi A6
De PHEV-varianten van de Audi A6 Avant krijgen een accupakket dat ongetwijfeld wat bagageruimte opslokt, maar exacte specificaties over de plug-in hybride zijn nog niet bekend. Wat wel bekend is:
- 2.0-liter viercilinder benzinemotor met 204 pk
- 3.0-liter V6 met 367 pk en standaard quattro-vierwielaandrijving
- 2.0 TDI diesel met 204 pk, die wordt ondersteund door een 24 pk sterke elektromotor (mild-hybrid) en een 1,7 kWh-accupakket
Prijs en levering
In Nederland wordt de Audi A6 Avant in eerste instantie geleverd met de 204 pk sterke benzinemotor. De vanafprijs bedraagt net geen 70.000 euro.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F03%2FA250126_large.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F03%2FA250130_large.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F03%2FA250126_large.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F03%2FA250130_large.jpg)
Lees ook:
Ook interessant
-
Xiaomi wil ook auto’s in Europa verkopen: dit is wanneer
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Audi A6 e-tron
-
Volvo laat in deze video stiekem al de nieuwe EX60 zien
-
Ferrari-taferelen bij Chinese auto: occasions voor veel meer doorverkocht
-
Ford neemt opnieuw afscheid van een legendarisch model
-
Alle Renault-rijders hebben met 5 jaar een Chinese elektrische auto
-
BMW zet archief online! Nu komen we helemaal niet meer aan werken toe
-
Cadillac Escalade IQL laat zien wat er mis is met Amerikaanse auto’s
-
Verkoopcijfers februari 2025 – Deze vijf dingen vielen ons op
-
Is de elektrische Volkswagen ID. Every1 echt voor iedereen?
-
Het lijkt alsof de Alpine A390 ijspegels aan zijn neus heeft hangen
-
Skoda is niet boos op ons, maar wel teleurgesteld