Audi SQ5 met ‘ouderwetse’ diesel-V6 terug van weggeweest
Audi puntte recent de populaire Q5 bij, die alleen nog als stekkerhybride in ons land verkrijgbaar is. Tot nu, want voor sportieve dieselaars biedt de fabrikant nu opnieuw de SQ5 aan.
Aan het begin van afgelopen zomer presenteerde Audi de gefacelifte Q5. Die auto, waarbij de klanten kunnen kiezen uit verschillende signaturen voor de achterlichten, komt enkel als stekkerhybride naar ons land. Bij de aankondiging van het model liet Audi echter ook weten dat het opnieuw een Q5 zónder stekker en mét dieselmotor in het vat had, al zou het in dat geval gaan om de potente SQ5-variant. Die ziet nu het digitale levenslicht.
Ouderwetse V6
En daarmee is die SQ5 de ‘ouderwetse’ variant in de Q5-familie, al klinkt de aandrijflijn – net als in de vorige – erg aantrekkelijk. Het hart van de SQ5 is een 3,0-liter V6 TDI met een vermogen van 341 pk en een koppel van 700 Nm. Die trekkracht is al bij 1750 toeren per minuut beschikbaar, eerder dan voorheen. De diesel sprint daardoor in 5,1 seconden naar de 100 km/h. De topsnelheid is begrensd op 250 km/h. Daarmee is deze SQ5 overigens niet sterker dan z’n stekkerbroer, want de 55 TFSI-e plug-in hybride heeft een gecombineerd vermogen van 367 pk.
De V6 brengt al het vermogen via een achttraps tiptronic-automaat naar alle vier de wielen. In de basis verdeelt het quattro-systeem het koppel over de voor- en achteras in een verhouding van 40:60. Ontstaat er slip, dan krijgt de as met de beste tractie uiteraard het grootste deel van het koppel. Het vermogen kan tot 70% naar de voor- en tot 85% naar de achterwielen worden gestuurd.
Mild hybride
De zescilinder dieselmotor is helemaal up-to-date, want hij wordt gekoppeld aan een 48 Volt-systeem en mag zich daarom een milde hybride noemen. Een riemaangedreven startdynamo staat de dieselmotor bij als het moet, en is ook in staat om energie te regenereren die wordt opgeslagen in een lithium-ion accu. Ook is de Audi SQ5 daardoor in staat om tot 40 seconden op hoge snelheid te zeilen, waarbij de motor dus is uitgeschakeld. Dat alles zorgt er volgens de fabrikant voor dat deze vernieuwde SQ5 0,7 liter diesel minder drinkt per 100 kilometer.
Een SQ5 zou geen SQ5 zijn zonder een sportiever onderstel, dus heeft de nieuwe sport-SUV heeft een S-sportonderstel. Ook heeft hij actieve demperregeling en ligt hij tot 30 millimeter bij het asfalt ten opzichte van een reguliere Q5. Een sportdifferentieel op de achteras is daarbij wel een optie. Wie dan ook nog de optionele adaptieve luchtvering bestelt, krijgt een allroad-afstelling cadeau. Standaard staat de vernieuwde SQ5 op 20-inch lichtmetaal, 21-inch exemplaren behoren tot de opties.
Prijs Audi SQ5
Over prijzen deelt Audi nu nog niets, maar die maakt het in aanloop naar de marktintroductie bekend. De SQ5 is vanaf december te bestellen en staat naar verwachting in het eerste kwartaal van 2021 bij de Nederlandse dealer. Een Sportback-variant met coupé-lijn, zoals die al op de reguliere Q5 is voorgesteld, zullen we binnenkort ook zien. Een benzine-variant van de SQ5, met 3,0-liter V6 TFSI, komt niet naar Nederland.
Lees ook:
Ook interessant
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan
-
Deze Hyundai heeft iets te veel energiedrank gedronken
-
Is deze getunede Nissan GT-R de sterkste occasion van ons land?
-
Porsche 911 GT3 verandert in Ford Mustang tijdens dragrace
-
Ultieme grijs kenteken-beuker: Ford F-150 met supercharged V8