Audi telt verder af, onthult nieuwe A6
Je moet er de foto’s van de A7 Sportback en A8 naast leggen om te concluderen dat de door Audi nu officieel verstrekte foto’s toch echt de A6 tonen. De tot 4,94 meter gegroeide sedan is compleet nieuw van de teken- en ontwikkelingstafel gekomen.
Bij het zien van de eerste foto’s bekruipt je toch het gevoel dat Audi een architectuur heeft, waarover het merk een licht hertekend en ietwat verkleinde carrosserie heeft getrokken. De designafdeling van het Duitse merk houdt sterk vast aan bepaalde merkwaardes die in ieder model de overhand nemen. Zo is de A6 net als de A7 Sportback en A8 voorzien van een fikse grille, die breder dan op de A6 zijn voorganger is. De stijl van de lichtunits is exclusief voor de A6. En ook de A6 heeft nu de nadrukkelijk geaccentueerde wielkasten, wat een verwijzing is naar de Quattro-aandrijving die op het model verkrijgbaar is. De oer-Quattro (dus het zelfstandige model uit de jaren tachtig) beschikte als eerste Audi over de uitgeklopte wielschermen.
Centimeterwerk
De nieuwe A6 is met 4,94 meter een volle centimeter langer dan zijn voorganger. In de breedte en hoogte wint en verliest achtereenvolgens ongeveer een centimetertje. Ook de afstand tussen de twee assen ontloopt elkaar nauwelijks. Er is sprake van iets meer dan een centimeter. De A6 debuteert als sedan. Nog dit jaar toont Audi de Avant-variant. Met de stationwagon in het programma is de A6-familie compleet.
Twee krachtbronnen
De snelheid waarmee het aantal carrosserievarianten wordt gecompleteerd gaat niet op voor de uitbreiding van het motorenprogramma. De sedan debuteert met twee krachtbronnen. Andere blokken volgen later. In eerste instantie is er aan benzinezijde een 3,0 liter TFSI-motor. De zescilinder in V-vorm is goed voor 340 pk en genereert een koppel van 500 Nm. Hij sprint in 5,1 tellen van stilstand naar 100 km/h. De topsnelheid bedraagt 250 km/h, want nog altijd elektronisch afgeregeld. Het dieselblok (let op enkelvoud) is de 3,0 liter V6 TDI. De krachtbron levert 286 pk en 620 Nm. Over het prestatieniveau van de zelfontbrander praat de fabrikant die verwikkeld is in dieselgate nog niet.
Op termijn
De vijfpersoons A6 deelt zijn technische basis met die van de A7 Sportback en A8. Ook hun comfort- en veiligheidsvoorzieningen krijgt het model mee. Audi spreekt van de benchmark in zijn segment, maar voegt daar wel “op termijn” aan toe. Een opmerkelijke uitleg, want ook BMW en Mercedes-Benz hebben respectievelijk de 5 Serie en E-Klasse continu in ontwikkeling. Tot de aanwezige functies behoort het automatisch in- en uitparkeren middels een app op de smartphone.
LEES OOK: TEST AUDI A7 SPORTBACK
Genève
Binnenkort start de productie in de fabriek te Neckarsulm. De levering begint deze zomer. Voor wie niet kan wachten, de auto is echter van 8 tot en met 18 maart op de Autosalon van Genève te bewonderen.
Lees ook:
Ook interessant
-
100.000 LPG-rijders komen goed weg: korting wegenbelasting blijft
-
Kan het nóg extremer? Porsche levert 911 GT3 RS nu ook zo
-
Subsidiepot nieuwe elektrische auto leeg! Koop nog snel een gebruikte EV
-
Nieuwe Hyundai Ioniq 9 is 7-zits vlaggenschip met flinke range
-
Zelfs Lotus schrapt nu zijn ambitieuze EV-plannen
-
Tegenvallende automarkt dwingt Ford Europe tot massaontslagen
-
Moet je een rijstrook opschuiven voor iemand die wil invoegen?
-
Duik in de prijslijst: Mini Aceman een heet gewassen Countryman?
-
Zeg ‘t maar: hoort dit logo op een handtasje of op een auto?
-
Door de SM Tribute moeten wij nu onze schoenen opeten
-
De auto op deze foto werd een financiële strop voor Jaguar
-
De nieuwe Mercedes CLA wordt een soort mini-Porsche Taycan