De Audi Urbansphere rolt een rode loper naar je uit
Audi is druk bezig met het presenteren van nieuwe conceptmodellen. Na de Skysphere en Grandsphere, is het nu de beurt aan de Audi Urbansphere. Een luxeauto beschikt zelfs over een rode loper.
Hoewel de naam Urbansphere doet vermoeden dat het een compacte stadsauto is, zijn de buitenmaten gigantisch. De elektrische auto is 5,51 meter lang, 2,01 meter breed en 1,78 meter hoog.
Hoe ‘urban’ is de Audi Urbansphere
Toch stelt Audi dat de Urbansphere gericht is op stedelijk gebruik. De fabrikant focust zich met het model op de Chinese miljoenensteden. Om de bolide enigszins door een metropool te kunnen manoeuvreren, heeft de EV meesturende achterwielen.
Audi hield niet echt rekening met de buitenmaten bij het ontwerpen van de Urbansphere. De auto is van binnen naar buiten vormgegeven. De behoeftes van inzittenden zijn het belangrijkste bij de conceptcar. Zo stond bewegingsvrijheid hoog op het wensenlijstje, aldus de autobouwer.
Een futuristisch interieur
De grote binnenruimte biedt daarom zitplaatsen voor slechts vier personen. Iedere passagiers heeft een futuristische stoel die op allerlei manieren te verstellen is. Vanuit deze stoelen heb je beschikking tot een groot scherm dat even breed is als de Audi Urbansphere. Hierop kun je bijvoorbeeld films projecteren.
Eenmaal op bestemming aangekomen openen de ‘suicide doors’ waarna er met licht een rode loper op de grond wordt geprojecteerd. Uitstappen gaat gemakkelijk doordat de stoelen richting de portieren draaien.
De Audi Urbansphere is gericht op de Chinese markt
De Audi Urbansphere is gebouwd op het PPE-platform (Premium Platform Electric) en beschikt over een 120 kWh-batterij. Dit accupakket is middels een 800 volt-systeem met een maximale snelheid van 270 kW op te laden. Hiermee laad je in 10 minuten voor 300 kilometer aan energie. In 25 minuten wordt het 120 kWh-accupakket van 5 procent tot 80 procent opgeladen. De actieradius is volgens de WLTP-norm meer dan 750 kilometer.
Het accupakket geeft stroom aan twee elektromotoren, een op de voor- en een op de achteras. Het systeemvermogen bedraagt 270 kW (368 pk).
Zo wissel je een batterij in Nio’s eerste Europese swapping station
Met het conceptmodel richt Audi zich met name op de Aziatische markt. Vooralsnog blijft het bij een studiemodel en hoeven we de Audi Urbansphere niet op de prijslijst te verwachten.
Lees ook:
Ook interessant
-
Deze grote, zakelijke occasion heb je al voor 10.000 euro
-
Waarom je niet om de A4 hoeft te treuren
-
Chinezen kopen steeds minder Duitse auto’s en dat is een probleem
-
De Audi Q6 Sportback E-Tron koop je niet voor de ruimte, wél voor de range
-
Vernieuwde Auto E-tron GT oogt kwaaier dan ooit, maar is dat niet
-
Deze Duitse occasion van 20.000 euro biedt topkwaliteit
-
Prijs Audi A6 e-tron bekend: iets goedkoper dan BMW-concurrent
-
Geen diesel! Geen SQ5! Nieuwe Audi Q5 alleen als plug-in naar Nederland
-
Audi belooft dat nieuwe RS3 beter is dan ooit: dit is er veranderd
-
Waarom je bij de Audi A6 E-Tron niet moet bumperkleven.
-
Oef! Het dashboard van de Audi A5 is niet mooi zonder passagiersdisplay
-
Voor 15.000 euro heb je deze serieuze premium-occasion