Audi weigert RS-modellen viercilinders te geven, wat Mercedes-AMG wél doet
Constantin Dressler, hoofd van de productmarketing bij Audi Sport, geeft aan dat de Audi RS 3 met zijn vijfcilinder het RS-model met de minste cilinders blijft. Dressler zegt tegen de Amerikaanse nieuwssite CNet dat Audi haar RS-modellen gaat elektrificeren. “Maar dat gaan we niet met een viercilinder doen.”
Audi RS-modellen zijn onder liefhebbers, die het kunnen betalen, erg gewild. En dat is niet onterecht. Eigenlijk is elke RS een feest om te rijden, al is het maar om de motor: een heerlijke 2,5-liter vijfcilinder in de RS 3 of een krachtige 4,0-liter V8 in de RS 6. En dat blijft zo!
Mercedes kiest in tegenstelling tot Audi wél voor een viercilinder
Hiermee slaat Audi dus een andere weg in dan Mercedes-Benz, die vorige week nog een AMG C63 S E Performance lieten zien met vier cilinders. De 2,0-liter vierpitter in de AMG bewijst wel dat het aantal cilinders en slagvolume nog maar weinig zegt over vermogen. Helemaal met elektro-ondersteuning.
De Mercedes-AMG C63 S E Performance levert 680 pk en 1020 Nm. Met dit vermogen haalt de auto een nul-naar-honderd-sprint van 3,4 seconden en een topsnelheid van 280 kilometer per uur (optioneel).
Krachtiger dan Audi RS6: Mercedes-Benz E 55 AMG Combi – Peters Proefrit
Voor het vermogen hoeft Audi dus geen dikke V6 of V8 te blijven leveren. Toch is het merk uit Ingolstadt stellig en vindt het een viercilinder niet bij het RS-label passen.
Geen viercilinder maar wel een EV met RS-label
Opvallend is dat de fabrikant een volledig elektrische auto wél van het RS-label voorziet. De Audi RS E-tron GT is dan ook direct het krachtigste RS-model ooit. De elektrische auto levert een vermogen van 598 pk en kan gedurende een paar tellen een peakvermogen van 646 pk en 830 Nm verspreiden over vier wielen.
Peter Hilhorst reed vorige jaar met het broertje van de Porsche Taycan. Verdient een auto zonder cilinders wél het RS-label?
Lees ook:
Ook interessant
-
Deze grote, zakelijke occasion heb je al voor 10.000 euro
-
Waarom je niet om de A4 hoeft te treuren
-
Chinezen kopen steeds minder Duitse auto’s en dat is een probleem
-
De Audi Q6 Sportback E-Tron koop je niet voor de ruimte, wél voor de range
-
Vernieuwde Auto E-tron GT oogt kwaaier dan ooit, maar is dat niet
-
Deze Duitse occasion van 20.000 euro biedt topkwaliteit
-
Prijs Audi A6 e-tron bekend: iets goedkoper dan BMW-concurrent
-
Geen diesel! Geen SQ5! Nieuwe Audi Q5 alleen als plug-in naar Nederland
-
Audi belooft dat nieuwe RS3 beter is dan ooit: dit is er veranderd
-
Waarom je bij de Audi A6 E-Tron niet moet bumperkleven.
-
Oef! Het dashboard van de Audi A5 is niet mooi zonder passagiersdisplay
-
Voor 15.000 euro heb je deze serieuze premium-occasion