Austin-Healey 100 terug als prachtige restomod!
De Britse start-up Caton blaast de Austin-Healey 100 nieuw leven in met een schitterende restomod. De ‘Healey by Caton’ zal zijn debuut maken tijdens het ‘Salon Privé’ in London van 21 tot en met 23 april. Het betreft een exclusief model aangezien Caton er maar 25 gaat maken.
Respectvol eerbetoon
Caton heeft het uiterlijk behoorlijk onderhanden genomen, naar eigen zeggen om de “visuele dynamiek te versterken”. Op het eerste gezicht is het in ieder geval een zeer smaakvol design. Een stuk voluptueuzer dan het origineel, maar het is dan ook een restomod en geen recreatie.
Het team heeft de grille volledig herontworpen zodat deze nog meer in het oog springt dan bij het origineel. De opvallende bumpers aan zowel de voor- en achterzijde zijn bij de restomod achterwegen gelaten. Dit creëert volgens Caton een gelikter uiterlijk. Ook de koplampen zijn vervangen door een technisch betere variant. De Britten hebben gebruik gemaakt van een ‘Computer Numerical Control’-freesmachine, die Caton in staat stelt om tot op 2 millimeter nauwkeurig te werken. Je zult dus goed je best moeten doen om een imperfecte paneelopening te spotten bij de “Healey by Caton”. Caton heeft zelfs de scharnieren van de achterklep, die op het origineel op de carrosserie en dus in het zicht waren te vinden waren, vervangen door geïntegreerde scharnieren. Dit alles leidt tot een compleet gemoderniseerd exterieur.
Natuurlijk kan het interieur dan niet achterblijven. Het Britse bedrijf, dat pas dit jaar werd opgericht, prijst zichzelf op het gebied van luxe en dat is duidelijk zichtbaar in deze fonkelnieuwe creatie. De chauffeur wordt in het interieur omringd door zandkleurig leer en andere materialen die gebruikelijk waren in de periode van de Austin-Healy 100. Bovendien is er in de cabine meer ruimte gecreëerd door de smallere transmissietunnel en nieuwe vijftraps versnellingsbak. Daardoor kun je volgens Caton op een comfortabele manier deze klassieker ervaren. Bovendien zijn er twee USB-poorten aanwezig voor diegene die niet zonder hun telefoon kunnen.
Oud en nieuw
Om tot het huidige ontwerp te komen heeft Caton gebruikgemaakt van een combinatie tussen moderne technologie en oude technieken. Zo hebben de mannen uit Coventry het origineel in kaart gebracht met een volledige 3D-scan.
Tegelijkertijd heeft het Britse bedrijf gebruikt gemaakt van een ‘English wheel’ om de aluminium platen te vormen. Deze techniek werd ten tijde van de Austin-Healey 100 ook al gebruikt waardoor het nieuwe model een mix is tussen oude en nieuwe technieken.
Prestaties
De Austin-Healey 100 heeft verschillende uitvoeringen gehad met een vier- of een zescilinder-motor. Caton heeft de viercilinder als basis gebruikt voor de 3,0-liter motor die nu 187 pk levert, waar ze bovendien twee grotere carburateurs aan hebben toegevoegd. De auto zou met gemak meer dan 160 km/h kunnen aantikken.
Austin-Healey 100
Laten we even terug in de tijd gaan. Donald Healey, de oprichter van Austin-Healey, ontwierp de 100-4. Het bedrijf produceerde dit model van 1953 tot 1959. De ‘100’ in de naam duidt op de topsnelheid van de auto. Het model kon immers 100 mijl per uur (160 km/h) aantikken. De ‘4’ refereert naar de viercilinder motor. De 100-4 kreeg verschillende uitvoeringen. De BN1 had een 2,7-liter viercilinder motor die 90 pk leverde. Deze werd opgevolgd door de BN2 met een aangepaste achteras en grotere wielkasten aan de voorzijde.
In 1955 introduceerde Austin-Healey de 100M met grotere carburatoren en die produceerde 110 pk bij 4500 toeren. Men ontwierp ook een model met motorsport in het achterhoofd. De 100S werd daarvoor in het leven geroepen. Dit model was aanvankelijk bedoeld voor het circuit, maar er werd later ook een productieversie van gemaakt. Hier werden er slechts 50 van verkocht. In 1956 werd de 100-4 vervangen door de 100-6. Deze werd op zijn beurt in 1959 opgevolgd voor de Austin-Healey 3000.