Auto’s worden betrouwbaarder – luxemerken hebben de meeste problemen
Betrouwbaarheid is een van de belangrijkste aspecten van een auto. Snufjes, een mooi uiterlijk, een chic interieur en veel vermogen zijn leuk, maar uiteindelijk is en blijft een auto voor veel mensen een vervoermiddel. Je wil dus een betrouwbare auto.
Volgens het Amerikaanse onderzoeksbureau J.D. Power kan je dan het best aankloppen bij ‘massamerken’. Luxemerken hebben namelijk meer problemen.
Auto’s worden betrouwbaarder
Allereerst, goed nieuws. Uit het onderzoek blijkt dat auto’s gemiddeld genomen iets betrouwbaarder zijn geworden. Echter, de kloof tussen luxemerken en ‘massaproductiemerken’ – zoals ze het in het onderzoek noemen – wordt groter.
Met massaproductiemerken worden in het onderzoek naar betrouwbaarheid fabrikanten als Kia en Toyota bedoeld. Onder luxemerken vallen Audi, BMW en Mercedes-Benz – al draaien die ook een flink productievolume.
Elektrische auto rijden voor 150 euro per maand, Peugeot gaat het doen!
Het nadeel van de duurdere merken is volgens het onderzoek dat ze niet langer voorlopen door mechanische techniek, zoals vroeger. Maar dat ze zich met name onderscheiden met technische snufjes. Deze technische snufjes worden vaak het eerst toegepast in luxe auto’s. Als de systemen goed werken en goedkoper zijn, worden ze vaak pas toegepast in goedkopere auto’s: neem bijvoorbeeld lane assist. Daarbij blijken de systemen op termijn niet allemaal functioneel.
Met name spraakbediening van auto’s is niet betrouwbaar
Deze nieuwe functionaliteiten zijn vaak complex en kunnen zorgen voor problemen en dus een onbetrouwbaardere auto. Zo is het infotainment van een auto het meest problematisch. Zes op de tien problemen die in het onderzoek naar voren kwamen waren gerelateerd aan het infotainment. Met name spraakherkenning zorgt voor de nodige irritaties.
Wat er niet op zit kan niet kapot
Een gevalletje ‘wat er niet op zit kan niet kapot’. Simpele auto’s scoren over het algemeen beter, al zijn er ook uitzonderingen. BMW, Cadillac en Lexus zijn de drie luxemerken die wel goed uit de bus komen en hoger scoren dan het industriegemiddelde. De ‘slechtste’ merken zijn Ford, Audi, Lincoln, Land Rover en Tesla.