30+ auto’s met nieuwwaarde van meer dan miljoen in Nederland
Voor het eerst werd deze week een auto in Nederland geregistreerd met een nieuwwaarde van maar liefst viér miljoen euro. Het is met stip de recordhouder. Maar hoeveel auto’s telt Nederland momenteel met een nieuwwaarde van meer dan een miljoen euro?
Om direct het antwoord op de vraag te geven, dat is moeilijk aan te geven. De nieuwwaarde in Nederland is inclusief BTW en BPM. Laatstgenoemde belasting wordt alleen doorberekend als de auto ook daadwerkelijk in Nederland wordt ingeschreven. Voor bijvoorbeeld de Bugatti Chiron betekent dat een verschil van 192.000 euro, voor een Aston Martin Valkyrie nog altijd 182.000 euro.
Niet alle auto’s van meer dan een miljoen op Nederland kenteken
Een aantal klanten zet hun auto niet in Nederland op naam, waardoor de auto niet in de Nederlandse registraties voorkomt. Zo staat er geen enkel exemplaar van de Ferrari Monza SP2 in het RDW-overzicht, al zijn er wel enkele in Nederlandse handen. Daarnaast is er één Lamborghini Essenza SCV12 in Nederland, maar op die 3,5 miljoen euro kostende circuitauto wordt geen kenteken afgegeven waardoor hij onder de radar blijft.
Meer dan een miljoen euro
Van de in Nederland aanwezige auto’s met een nieuwprijs van minimaal één miljoen euro zijn er momenteel 35 geregistreerd. Eén daarvan heeft een prijskaartje van meer dan vier miljoen euro, €4.064.477,- om precies te zijn. Het is een blauwe Bugatti Chiron met verschillende gepersonaliseerde opties, die het ongekende prijskaartje moeten verklaren. De sportcoupé is liefst vier ton duurder dan de op een na duurste Chiron op Nederlands kenteken. Het verklapt al dat die auto 3,6 miljoen euro kost.
Nederland telt zes auto’s met een nieuwwaarde van drie tot vier miljoen euro. Vijf daarvan zijn Bugatti’s Chiron. Van het setje hebben er twee een waarde van 3,6 miljoen. Een derde exemplaar zit ook boven de 3,5 miljoen euro, de andere twee op afgerond 3,4 en 3,2 miljoen euro. Het prijskaartje van 3,2 miljoen hangt ook aan de vooralsnog enige Aston Martin Valkyrie op Nederlands kenteken.
In de categorie twee tot drie miljoen euro telt het RDW-registratiesysteem eveneens zes auto’s. Hierin valt slechts één Bugatti Chiron, met een prijs van 2,6 miljoen euro de voordeligste ooit geleverd. Het gros van de auto’s draagt het beeldmerk van Lamborghini. De duurste van het kwartet is de Countach LPi 800-4 met een prijskaartje van € 2.662.241,-, de auto is nipt duurder dan de twee Sians. Laatstgenoemde kost 2.659.138 euro per stuk. Van het model zijn twee exemplaren in Nederland geleverd en beide zijn geregistreerd. Net als die Countach en Sian is ook de Centenario een limited edition. Van het drieluik is dit model het meest exclusief. Van de 20 gebouwde coupés staat er één in ons land. Hij kostte in 2017 precies 2.226.915 euro. Een witte Ferrari LaFerrari rond de lijst van twee miljoen+ auto’s af.
Auto’s van één tot twee miljoen euro
Van de auto’s in de prijsrange één tot twee miljoen euro zijn er veel meer in Nederland geregistreerd! Hoewel er meer exemplaren in de garages staan, hebben 22 (!) landgenoten de keuze gemaakt om er een gele nummer plaat op te hangen en een BPM-bedrag van tienduizenden euro’s aan de overheid over te maken. In die lijst staan nog eens vier Bugatti’s. Die Veyron kende destijds een vanafprijs van 1,1 miljoen euro. Daarnaast telt de huidige RDW-register vijf exemplaren van de Ferrari LaFerrari. Het gros daarvan startte hun leven elders op deze planeet, maar dat wil niet zeggen dat de auto’s voor een lager bedrag dan de globale 1,2 miljoen euro zijn geïmporteerd. De huidige verkoopprijzen liggen inmiddels boven de 2,5 miljoen euro…
Daarentegen geeft de RDW een te lage prijs op voor de Ferrari Monza SP1, die officieel een nieuwprijs van 1,6 miljoen euro kende. De gelimiteerde open sportwagen is reeds uitverkocht en uit productie. Van McLaren staan de Senna en P1 in de ranglijst, maar geen Elva. Ook hier geldt dat de huidige waarde boven de nieuwprijs ligt. Bij de verkoopstart van beide modellen vroeg McLaren iets meer dan een miljoen voor de sportcoupés. Vier exemplaren van de Aston Martin V12 Speedster ronden de toplijst van auto’s met de hoogste nieuwprijs nu in Nederland af.
MERK | MODEL | JAAR | NIEUWPRIJS in euro | |
---|---|---|---|---|
1 | BUGATTI | CHIRON | 2022 | 4.064.477 |
2 | BUGATTI | CHIRON | 2022 | 3,636,742 |
3 | BUGATTI | CHIRON | 2022 | 3,622,222 |
4 | BUGATTI | CHIRON | 2018 | 3,542,760 |
5 | BUGATTI | CHIRON | 2017 | 3,427,615 |
6 | BUGATTI | CHIRON | 2018 | 3,251,755 |
7 | ASTON MARTIN | VALKYRIE | 2022 | 3.201.246 |
8 | LAMBORGHINI | COUNTACH | 2022 | 2,662,241 |
9 | LAMBORGHINI | SIAN | 2021 | 2,659,138 |
10 | LAMBORGHINI | SIAN | 2021 | 2,659,138 |
11 | BUGATTI | CHIRON | 2018 | 2,637,500 |
12 | LAMBORGHINI | CENTENARIO | 2017 | 2,226,915 |
13 | FERRARI | LAFERRARI | 2016 | 2,061,207 |
14 | BUGATTI | VEYRON GS VITESSE | 2013 | 1,810,478 |
15 | BUGATTI | VEYRON | 2015 | 1,810,478 |
16 | BUGATTI | VEYRON | 2007 | 1,805,200 |
17 | BUGATTI | VEYRON | 2007 | 1,805,200 |
18 | BUGATTI | VEYRON GRAND SPORT | 2009 | 1.794.225 |
19 | FERRARI | LAFERRARI | 2016 | 1,376,347 |
20 | FERRARI | LAFERRARI | 2015 | 1.332.530 |
21 | MCLAREN | SENNA | 2019 | 1.329.464 |
22 | FERRARI | LAFERRARI | 2014 | 1.327.403 |
23 | FERRARI | LAFERRARI | 2014 | 1.305.774 |
24 | FERRARI | MONZA SP1 | 2020 | 1.297.202* |
25 | FERRARI | LAFERRARI | 2015 | 1.287.639 |
26 | MCLAREN | SENNA | 2019 | 1.272.529 |
27 | MCLAREN | SENNA | 2019 | 1.195.497 |
28 | MCLAREN | P1 | 2013 | 1.147.717 |
29 | ASTON MARTIN | V12 SPEEDSTER | 2022 | 1.120.952 |
30 | MCLAREN | SENNA | 2019 | 1.111.198 |
31 | MCLAREN | P1 | 2015 | 1.102.998 |
32 | ASTON MARTIN | V12 SPEEDSTER | 2022 | 1.082.402 |
33 | ASTON MARTIN | V12 SPEEDSTER | 2022 | 1.082.395 |
34 | ASTON MARTIN | V12 SPEEDSTER | 2021 | 1.074.427 |
35 | ASTON MARTIN | V12 SPEEDSTER | 2022 | 1.047.078 |