Rijd je auto niet leeg tot de laatste druppel! Dat kan schadelijk zijn
Brandstofprijzen zijn nog steeds onvoorstelbaar hoog. Hierdoor stel je jouw bezoekje aan de pomp het liefst zo lang mogelijk uit. Maar hoe schadelijk is het om pas te tanken wanneer je auto bijna geen benzine of diesel meer heeft?
Autovisie gaat in gesprek met autobrancheorganisatie BOVAG over hoe schadelijk doorrijden met weinig brandstof in je tank is.
Laat tanken daadwerkelijk slecht voor je auto
“Dat doorrijden met weinig brandstof in je tank slecht is, is absoluut geen broodjeaapverhaal”, zegt Paul de Waal van BOVAG stellig.
In je benzine- of dieseltank zit een brandstofpomp. Deze pomp zorgt ervoor dat er brandstof naar de motor wordt gestuurd. “Het is niet zo dat benzine vanuit het onderste puntje van de tank wordt aangezogen, de brandstofpomp hangt net iets boven de bodem van de tank”, legt De Waal uit.
Torenhoge benzineprijzen, hoe snel verdien je een LPG-installatie terug?
Wanneer je weinig brandstof in je tank hebt, wordt het laatste beetje brandstof er wel uit geslurpt. Dat laatste beetje benzine of diesel is vaak een vervuild goedje.
Zo krijg je vervuiling onderin je tank
Maar hoe komt er vervuiling in mijn tank, zul je je afvragen. Die is toch altijd afgesloten met een dop en er gaat enkel brandstof in? “Brandstof trekt water aan. […] Helemaal de huidige brandstoffen met een verplicht hoger percentage ethanol”, zegt De Waal. Hoe dit aantrekken van vocht versterkt wordt door de ‘nieuwe’ brandstof E10, lees je hier.
“Het aangetrokken vocht belandt vervolgens onderin de tank, omdat benzine op water drijft. Ook voor diesel geldt dit aantrekken van vocht, want aan diesel zijn ook biobrandstoffen toegevoegd”, aldus De Waal.
Weinig brandstof aan boord? Dit kan er kapot gaan
“Wanneer je weinig brandstof in je tank hebt en het mengsel van benzine, water en andere vuiligheid dat naar de bodem is gezonken in je brandstofpomp komt, kan deze mogelijk kapot gaan”, zegt De Waal. De brandstofpomp is echter het minst kostbare onderdeel dat kapot kan gaan door de vervuiling.
Bloeden aan de pomp: na benzine bereikt ook diesel recordprijs
“Wanneer het vervuilde brandstofmengsel bij de motor komt, kan het de injectoren beschadigen. Wanneer je doorrijdt met kapotte injectoren kan dit zelfs leiden tot grote schade aan de motor”, legt De Waal uit.
Stop iets vaker bij de pomp voor wat benzine of diesel
Het advies luidt dan ook: rijd niet door tot aan de laatste druppel, maar ga op tijd tanken. Let wel: dit probleem komt sneller voor bij oudere auto’s, en als je niet al te vaak met je auto rijdt en je vierwieler dus vaak stilstaan. Al met al scheelt het de ANWB ook een hoop werk als je tijdig je tank weer bijvult. Jaarlijks rukken zij meer dan 12.000 keer uit voor iemand met een lege tank.